Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: WO
  • School: Radboud Universiteit en Radboudumc
  • Jaar van aanmelding: 2025

1. Hoe maakt de docent het onderwijs en daarmee de wereld duurzamer?

Deze docent geeft het keuzevak global health voor geneeskunde studenten en Biomedische Wetenschappen aan de RU. Hij opent je ogen over ongelijkheid in de zorg tussen landen en afkomst en nodigt diverse gastsprekers uit. Dit gaat van vrouwenbesnijdenis, tot infectieziekten, tot economische omstandigheden, moedersterfte, basisbehoeften, culturele verschillen en het niet oordelen van anderen. Hij leert hoe je in andere landen kan helpen, zonder je voor te doen als redder. Door o.a. de lokale bevolking te betrekken, hen kennis bij te brengen en vragen te stellen over waarom ze bepaalde dingen doen zonder gelijk te oordelen. Hij heeft mijn ogen geopent en ik snap nu zo veel beter dat er enorme ongelijkheid is in de zorg en waarom het recht op basisbehoeften van levensbelang is.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen en studenten actief bij duurzaam onderwijs?

Hij is enorm bezig met de lessen afstemmen op behoeften en neemt hij de tijd om met zijn studenten te evalueren aan het einde van de week. Hij is ontzettend enthousiast en geeft een gelijkwaardigheids gevoel, met ruimte voor vragen en verhalen. Verder nodigde hij gastsprekers uit van verschillende organisaties die zich inzetten voor gezondheid. Daarnaast gaf hij het onderwijs in samenwerking met een ontzettend lieve student waardoor er veel over het perspectief van de student werd nagedacht.

3. Hoe helpt de docent leerlingen en studenten om zelf duurzame keuzes te maken en actie te ondernemen (handelingsperspectief)?

 Hij heeft sprekers uitgenodigd die les gaven over hoe je als arts duurzamere keuzes kan stimuleren. Ook gaf hij algemeen inzicht in sociale ongelijkheid, wat je mindset verbreed en je leert kijken naar andere perspectieven. Er is meer aandacht voor de diverse populatie die je in de spreekkamer tegenkomt.

4. Hoe inspireert de docent anderen binnen én buiten de school om actief mee te doen aan de verduurzaming van het onderwijs?

Binnen het onderwijs door überhaupt onderwijs aan te bieden over wereldwijde gezondheid, wat normaal amper aan bod komt in het curriculum. Hij inspireer en enthausiasmeer ons om buiten de grenzen te kijken en daarmee aandacht te hebben voor culturele achtergrond van anderen. Hoe je rekening houdt met iemands cultuur en diegene gehoord laat voelen. Hoe je kan bijdragen aan betere voorzieningen voor anderen. Buiten het onderwijs: een andere kijk op andere mensen en beseffen dat iemand bepaalde dingen heeft meegemaakt. Niet zomaar veroordelen. We zijn allemaal gewoon mensen en we moeten elkaar menselijk behandelen.

5. Met wie werkt de docent buiten de school samen?

- Goede doelen

Samenwerking met diverse artsen werkzaam geweest in het buitenland. Bijvoorbeeld artsen zonder grenzen in Kenia, Tanzania en de Ghaza strook. Hun ervaringen laten delen. Co assistenten die er nu zijn. Ervaringsdeskundige huiselijk geweld. Iemand van een andere cultuur laten vertellen hoe je het beste met hen kan communiceren. Studenten van Opleiding tot arts internationale gezondheid. Onderzoekers van diverse infectieziekten. Een activist en onderzoeker naar abortuszorg.

6. Vertel waarom je deze docent waardeert en hoe deze docent jou inspireert in het verduurzamen van het onderwijs.

Hij is toegankelijk, inspireert, enthausiasmeert, staat open voor feedback, laat anderen vertellen over ervaringen en wilt het onderwijs leuk en indrukwekkend maken. Het is echt een passie die hij overbrengt en niet zomaar een les en dat is denk ik het allerbelangrijkste. Hij heeft ook aandacht voor hoe het met ons gaat en vraagt daar af en toe naar en probeert mee te gaan met de behoeften van de groep. Hij betrekt studenten in het onderwijs.

Schermafbeelding 2025 02 12 om 14.04.01