1. Hoe maakt de docent het onderwijs en daarmee de wereld duurzamer?
Lennard zet zich in voor onderwijs dat de leerkrachten van morgen helpt om de wereld te zien als een systeem waar zij zelf onderdeel van uitmaken. Op die manier stelt hij ze in staat om die ecocentrische blik over te dragen op de leerlingen die zij vervolgens weer les geven. Hij geeft het goede voorbeeld door zelf met zijn klas op die manier te werken. Daarnaast heeft hij meegeschreven aan de conceptkerndoelen en maakt zich sterk voor meer buitenonderwijs, op de lerarenopleiding, in de basisschool en in beleid.
2. Hoe betrekt de docent leerlingen en studenten actief bij duurzaam onderwijs?
Hij zet zich in voor onderwijs dat de leerkrachten van morgen helpt om de wereld te zien als een systeem waar zij zelf onderdeel van uitmaken. Op die manier stelt hij ze in staat om die ecocentrische blik over te dragen op de leerlingen die zij vervolgens weer les geven. Hij geeft het goede voorbeeld door zelf met zijn klas op die manier te werken.
3. Hoe helpt de docent leerlingen en studenten om zelf duurzame keuzes te maken en actie te ondernemen (handelingsperspectief)?
Lennard zet zich in voor onderwijs dat de leerkrachten van morgen helpt om de wereld te zien als een systeem waar zij zelf onderdeel van uitmaken. Op die manier stelt hij ze in staat om die ecocentrische blik over te dragen op de leerlingen die zij vervolgens weer les geven. Hij geeft het goede voorbeeld door zelf met zijn klas op die manier te werken.
4. Hoe inspireert de docent anderen binnen én buiten de school om actief mee te doen aan de verduurzaming van het onderwijs?
Lennard heeftt meegeschreven aan de conceptkerndoelen en maakt zich sterk voor meer buitenonderwijs, op de lerarenopleiding, in de basisschool en in beleid.
5. Met wie werkt de docent buiten de school samen?
- Buurtbewoners - Ouders van leerlingen - Natuur en Duurzaamheids-Educatiecentra
Naast de gebruikelijke kring van samenwerking die de meeste leerkrachten heeft, werkt Lennard ook op landelijk niveau mee aan de kerndoelen voor het basisonderwijs. Recent is de herijking van de kennisbasis voor leerkrachten basisonderwijs gestart en daar is hij ook van de partij. Waar mogelijk neemt hij deel aan conferenties en deelt zo kennis en inzicht of haalt zelf nieuwe inzichten op. Dat doet hij op diverse niveaus.
6. Vertel waarom je deze docent waardeert en hoe deze docent jou inspireert in het verduurzamen van het onderwijs.
In de samenwerking met Lennard blijf ik geïnspireerd raken door zijn enthousiasme, energie en kritische blik. Hij weet waar hij met zijn onderwijs naartoe wil en waarom het belangrijk is om van de wereld en in de wereld te leren. Duurzaamheid is voor Lennard geen modewoord, maar een basishouding en dat hij een gezonde houding tegenover de rest van de wereld voorleeft is voor hem een no-brainer.