Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: HBO
  • School: Instituut Archimedes - Hogeschool Utrecht
  • Jaar van aanmelding: 2025

1. Hoe maakt de docent het onderwijs en daarmee de wereld duurzamer?

Marloes van Hoeve werkt als lerarenopleider Wiskunde bij instituut Archimedes (HU) en als docent wiskunde bij Waldorf Utrecht. Bij de lerarenopleiding verwerkt zij duurzaamheidsvraagstukken in haar onderwijs: waar zij kan betrekt ze iedere bijeenkomst op duurzaamheid. Zij inspireert daarmee haar studenten en laat een grote handafdruk achter. Ook is zij lid van de projectgroep duurzaamheid in ons instituut. In deze rol inspireert zij haar collega's en daagt ze hen uit om te oefenen met het bespreekbaar maken van duurzaamheidsthema's in hun onderwijs. Best lastig vinden sommige collega's: niet iedereen ziet verband tussen wiskunde en duurzaamheid. Marloes maakt die relatie zichtbaar en geeft concrete voorbeelden uit haar eigen praktijk. Zij maakt ook uitstapjes naar andere lerarenopleidingen, waarbij ze haar eigen ervaringen deelt en meer mensen inspireert. Ze staat niet graag in de schijnwerpers: het gaat niet om haar! Het gaat om de urgentie en noodzaak: we MOETEN nu aan de slag!

2. Hoe betrekt de docent leerlingen en studenten actief bij duurzaam onderwijs?

Samen met Michelle Groeneweg (lerarenopleider aardrijkskunde) heeft Marloes het stuk studentenbetrokkenheid op zich genomen. Samen met student Nenno Lam (student GS/AK) en met collega Michelle heeft Marloes een plan opgesteld om een klankbordgroep te formeren van studenten uit alle opleidingen. Deze klankbordgroep gaat op 9 dec 2024 van start en zal ons instituut ondersteunen in het concreet maken van duurzaamheid in het curriculum. Ook fungeren zij als vraagbaak: wat hebben studenten van IA nodig om duurzaamheid in hun eigen onderwijs een plek te kunnen geven? En wat betekent Duurzaamheid eigenlijk voor deze studenten? Marloes zal dit zeker ook in haar VO onderwijs bespreekbaar maken, maar daar heb ik persoonlijk geen zicht op. Ik kan alleen wat zeggen over wat ik haar zie doen bij onze opleidingen.

3. Hoe helpt de docent leerlingen en studenten om zelf duurzame keuzes te maken en actie te ondernemen (handelingsperspectief)?

Marloes laat haar studenten kritisch nadenken over het bespreekbaar maken van controversiele onderwerpen. Ik illustreer het graag met een concreet voorbeeld waar Marloes onlangs over vertelde: ze deed, samen met haar collega Naomi Sirre, een rollenspel in haar groep (zonder dat de studenten dat wisten), waarbij Naomi haar bekritiseerde: 'Nu ben je te links bezig, je indoctrineert nu Marloes.' Daarna hebben ze de les stil gelegd en besproken hoe dit voor studenten over kwam. Wat doet het met studenten als een docent zich uitspreekt ten aanzien van politiek of ten aanzien van de klimaatcrisis? En: zouden studenten dat ook doen in hun eigen lessen? Op deze manier laat zij haar studenten nadenken over hun invloed en doet ze een beroep op de professionele ontwikkeling van de student.

4. Hoe inspireert de docent anderen binnen én buiten de school om actief mee te doen aan de verduurzaming van het onderwijs?

Hier heb ik eigenlijk al iets over gezegd bij de eerste vraag. Marloes ontwikkelt eigen materiaal waarbij zij veel gebruik maakt van tabellen uit het nieuws: ze koppelt dit bijvoorbeeld aan mis en desinformatie. Wat is nu waar op basis van deze cijfers? Het gaat dan om cijfergeletterdheid. Ook wisselt Marloes dit materiaal uit met andere lerarenopleiders en geeft zij presentaties op verschillende congressen.

5. Met wie werkt de docent buiten de school samen?

Marloes werkt samen met andere lerarenopleidingen en zoekt experts op om haar verhaal te (kunnen) onderstrepen. Ze neemt deel aan netwerkdagen voor lerarenopleiders. Ze is op de hoogte van ontwikkelingen in het land (Leren voor Morgen, U-talent, SLO). Marloes legt graag verbindingen tussen de partijen met wie zij samenwerkt. Ze ziet kansen en pakt die!

6. Vertel waarom je deze docent waardeert en hoe deze docent jou inspireert in het verduurzamen van het onderwijs.

Ik waardeer Marloes om haar bevlogenheid en haar doorzettingsvermogen. Ze gaat door waar anderen stoppen. Ze beschrijft zichzelf als ongeduldig, ik beschrijf haar graag als voorvechter vanuit het hart: ze gaat voor een betere wereld. Ze wil niet op de voorgrond treden en complimenten neemt ze moeilijk aan, maar ze moet weten dat wat ze doet belangrijk is en dat we zo blij zijn dat ze is wie ze is.