1. Hoe maakt de docent het onderwijs en daarmee de wereld duurzamer?
Nada Dijkema heeft het initiatief genomen om tampons, maandverband e.d. gratis te beschikking te stellen in toiletten in ons instituut. Dat bleek een stuk lastiger uit te leggen dan het lijkt, want er is geen beleid op en toiletten worden schoongemaakt. Ze gaf niet op, het gaat haar om emancipatie, armoedebestreiding (menstruatiearmoede bestrijden), gelijke toegang, voorzien in basisbehoeften op school, taboes bestrijden en alledaagse zaken bespreekbaar maken. Door de gratis menstruatieproducten kan iedereen ook de mensen die hier geen geld voor hebben of het simpelweg vergeten zijn hier gebruik van maken. Dit kan ervoor zorgen mensen de lessen kunnen blijven volgen en dat niemand zich hoeft te schamen. Ze heeft dit geevalueerd, studenten waren zeer enthousiast, sommige beschreven het als 'life safers'. Vanuit alleen de toiletten in ons instituut waren er 500 positieve reacties. De kosten bleken ook erg mee te vallen. Ze betaalt dit nu zelf en vraagt vrijblijvend om donaties.
2. Hoe betrekt de docent leerlingen en studenten actief bij duurzaam onderwijs?
Ze brengt maatschappelijke kwesties rondom gender, emancipatie en taboeonderwerpen het onderwijs binnen. Bij de bakjes met gratis menstruatieproducten hangt er een QR-code van een enquête over het project. Hiermee wordt er ook feedback gevraagd en ontvangen over het project. Ze is de eerste die van een toilet een onderwijsruimte heeft gemaakt. Ethiekessays worden nu op de wc gesschreven als ze hun mening geven per QR code (vraag haar om de leuke quotes!) Het laat zien dat ethiek en maatschappelijke onderwerpen echt overal zichtbaar zijn. Het heeft bijv ook gesprekken over genderidentiteit aangewakkerd - moeten deze producten ook op de 'heren'-toiletten?
3. Hoe helpt de docent leerlingen en studenten om zelf duurzame keuzes te maken en actie te ondernemen (handelingsperspectief)?
Haar actie inspireert, studenten kunnen zelf bijdragen in zowel reacties als financieel. Gesprekken worden door het hele gebouw gevoerd, door vrouwen onderling, maar ook tussen alle studenten en docenten, in de klas, tussen collega's. Er is nu een HU-brede werkgroep menstrueren met studenten en docenten. Het laat zien dat structuren in gebouwen en processen om die gebouwen te onderhouden (door externe schoonmakers) geen neutrale aangelegenheid zijn. Ze maakt hiermee voor iedereen het onzichtbare zichtbaar.
4. Hoe inspireert de docent anderen binnen én buiten de school om actief mee te doen aan de verduurzaming van het onderwijs?
Bij de bakjes met gratis menstruatieproducten hangt er een QR-code van een enquête over het project. Hiermee wordt er ook feedback gevraagd en ontvangen over het project. Hierin wordt ook gevraagd of mensen zelf producten mee willen nemen en dan kunnen neerleggen in de daarvoor bestemde bakjes, hiermee worden mensen er zelf ook bij betrokken en gevraagd om de gelijkheid op het gebied van het verkrijgen van menstruatieproducten te bevorderen door zelf producten te kopen en daarmee anderen mensen te helpen.
5. Met wie werkt de docent buiten de school samen?
Ze werkt samen met de Green Office, armoede fonds, Ethos. Nada zou graag willen dat de hogeschool de inkoop van de menstruatieproducten overneemt, want zij vind, en met haar nog heel veel anderen, dat er op iedere toilet gratis menstruatieproducten beschikbaar zouden moeten zijn. De hogeschool heeft hier helaas nog geen gehoor aangegeven, waardoor zij zelf, met behulp van vrijwillige bijdrages, de inkoop van menstruatieproducten op zich neemt.
6. Vertel waarom je deze docent waardeert en hoe deze docent jou inspireert in het verduurzamen van het onderwijs.
Nada zorgt ervoor dat iedereen toegang heeft tot menstruatieproducten zij zorgt voor gelijkheid in de hu-gemeenschap. Dit zorgt ervoor dat niemand zich minder hoeft te voelen. Ook zorgt zij door de gratis menstruatieproducten ervoor dat mensen gewoon naar school kunnen komen en de lessen kunnen volgen zodat zij hun opleiding kunnen afmaken en goed contact houden met hun medestudenten.