duurzame docent home

  • Onderwijstype: Hoger onderwijs
  • School: Aeres Hogeschool Almere
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Arieke verbindt studenten aan zich door ze serieus te nemen in hun vragen omtrent duurzaamheid. Ze besteed er aandacht aan in haar lessen, én organiseert daaromheen verdiepende en verbindende activiteiten met vernieuwende inzichten, ruimte voor gesprek en uitwisseling en handelingsperspectief in verwerkt zijn.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Studenten hebben ruimte voor eigen inbreng en kunnen eigen onderwerpen aandragen. Arieke organiseert ook 'pizza-sessies' waar studenten bij aan kunnen sluiten om extra de diepte in te gaan op onderwerpen waarop zij invloed hebben.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

De onderwerpen die besproken worden, de manier waarop en de manier waarop de studenten daar invloed op hebben, geeft studenten eigenaarschap en handelspersectief. Bovendien sluiten de onderwerpen aan op de invloed die studenten kunnen uitoefenen binnen het beroep waarvoor zij worden opgeleid.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Arieke is aangesloten bij een netwerk van docenten die zelf interesse hebben in duurzame ontwikkelingen in het onderwijs, of die zijn aangesloten bij één of meer diverse projecten. Ook houdt zij presentaties die toegankelijk zijn voor collega's en studenten.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Haar enthousiasme is aanstekelijk. Gecombineerd met haar kennis en expertise, prettige vormen van bijeenkomsten en presentaties maakt dat sessies met haar leuk, leerzaam én inspirerend zijn.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Arieke heeft veel kennis én praktijkervaring die ze op een mooie intieme manier kan delen. Ze maakt de aansluiting met de field of knowledge maar deelt ook persoonlijke ervaring en inzichten. Ze verbind verschillende soorten kennis aan elkaar en maakt daarmee verschillende perspectieven en visies in één keer relevant en toepasbaar.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Arieke is een kei in het matchen van verschillende SDG;s als een watervaleffect binnen een project/traject.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Arieke zit in het netwerk wat zich daar mee bezighoudt. Ze benaderd actief verschillende partijen voor samenwerkingen, of wordt benaderd!