duurzame docent home

  • Onderwijstype: Hoger onderwijs
  • School: Hogeschool van Amsterdam
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Willemijn werkt als senior onderzoeker op het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Zij doet onderzoek naar de eiwittransitie. Voor de master Klimaatpsychologie en -gedrag is zij curriculumcoördinator en docent praktijkgericht onderzoeken en klimaatbewust gedrag realiseren. In de ontwikkeling van deze master heeft ze een onmisbare rol gespeeld. Daarnaast is ze voorzitter van het themateam Gezonde Leefstijl in de bachelor Toegepaste Psychologie aan de HvA, van waaruit ze het onderwerp eiwittransitie ook op de kaart heeft gezet.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Willemijn is een samenwerker pur sang. In de bachelor en de master wordt in leergemeenschappen gewerkt. Dit past goed bij de de docent Willemijn. Het onderwijs wordt met praktijkpartners, docenten en studenten aan de hand van duurzame beroepsopdrachten in de leergemeenschap vormgegeven. Willemijn is exceptioneel goed in het geven en ontvangen van feedback en weet hierdoor het onderwijs naar een hoog niveau te trekken. Als onderzoeker van het lectoraat ‘Psychologie voor een Duurzame Stad’ is Willemijn betrokken bij een onderzoeksproject waarin -in samenwerking met verschillende Hbo- en Mbo- instellingen in Nederland- onderzoek wordt gedaan en in co-creatie met Mbo-studenten interventies worden ontwikkelend die plantaardig voedselkeuzegedrag onder deze doelgroep bevorderen.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Willemijn is een rolmodel met veel kennis over klimaatgedrag en in het bijzonder de eiwittransitie. Ze is steeds bezig haar eigen gedrag duurzamer te maken en bespreekt deze ontwikkeling met studenten. Ze luistert goed en stelt zichzelf kwetsbaar op, wat essentieel is voor dit onderwerp. Ze is een mentor en coach.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Willemijn heeft een natuurlijk overwicht door haar ervaring, geduld en luisterend oor en neemt vanzelfsprekend mensen mee als het om duurzaamheid gaat. Ze is een goede teamwerker, een meewerkend voorvrouw, die niet te beroerd is om haar handen uit haar mouwen te steken. Voor de ontwikkeling van de master Klimaatpsychologie en -gedrag heeft ze met haar voortvarende en verbindende manier van werken een aanjagende en kwartiermakende rol gespeeld. Voor de bachelor Toegepaste Psychologie was ze met twee andere opleidingen betrokken bij de ontwikkeling van een minor Gezonde Leefstijl.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Willemijn is een inspirerende persoonlijkheid, met gevoel voor humor, passie voor duurzaamheid en een bevlogen onderzoeker en docent. Ze was bijvoorbeeld de eerste die het thema eiwittransitie op de kaart zette.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Willemijn heeft een goed oog voor nieuw opkomende onderwerpen, zoals de eiwittransitie. Ook in het onderwijs is ze een vernieuwer. Als voorzitter van de leerplancommissie van de bachelor Toegepaste Psychologie heeft ze het werken in leergemeenschappen en programmatisch toetsen geïntroduceerd. Vanuit het lectoraat neemt ze deel aan een HvA brede werkgroep om de catering en banqueting te verduurzamen.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Willemijn heeft de master Klimaatpsychologie en -gedrag uit de grond getrokken. In deze master staan vier duurzaamheidsthema's centraal namelijk de eiwittransitie, de mobiliteitstransitie, de energietransitie en circulaire economie. Als curriculumcoördinator heeft ze een integrerende rol.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

In het lectoraat Psychologie voor de een Duurzame Stad wordt onder andere samengewerkt met de gemeente Amsterdam. Voor de minor Gezonde Leefstijl in de bachelor heeft Willemijn samengewerkt met de opleidingen Voeding en Diethetiek en Oefentherapie. Willemijn is betrokken bij de ontwikkeling van de landelijke master Sustainable Transitions, met meerdere hogescholen.