duurzame docent home

  • Onderwijstype: Hoger onderwijs
  • School: Hogeschool Utrecht
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Education is important, but climate is importanter. Dit is een van de teksten op shirts die Felix draagt. Hij zet zich in voor klimaatbewustzijn, biodiversiteit, vervuiling, gendergelijkheid en meer. In eerste instantie als docent aan de lerarenopleiding bij de HU, maar toen het begon te schuren omdat hij meer impact wilde bereiken, is hij zich hogeschoolbreed gaan inzetten door bij het CvB succesvol aan te dringen op verduurzaming van ons onderwijs, bij het programmateam duurzaamheid, als docent van minor international development work en bij de gender and sexuality alliance. Buiten zijn werk is Felix klimaatactivist die regelmatig van zich laat horen en op media en manifestatie.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Felix staat als docent voor groepen studenten en besteedt in het formele onderwijs aandacht aan duurzaamheidsdidactiek en maatschappelijke vraagstukken. In de didactiekcursus leert hij bijvoorbeeld aan beginnend docenten hoe zij weer leerlingen kunnen helpen met didactiek van de hoop en handelingsperspectief. De gender & sexuality alliance is een samenwerking van studenten en docenten en ze dragen bijvoorbeeld zorg voor de vertegenwoordiging van de HU&UU bij de canal pride. De gender & sexuality alliance is een plek waar studenten zich veilig kunnen voelen om te verkennen wie ze willen zijn.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Studenten aan de lerarenopleiding ontwikkelen lesmateriaal voor opdrachtgevers die behoefte hebben aan een vertaling van hun expertise naar onderwijs voor de middelbare school. Bij het vak Ecology and Climate Justice (minor): werkt Felix met studenten aan actieve hoop, volgens het model van Joanna Macy: hoe bouw je aan je eigen veerkracht en hoe kies je waar je aan wil werken. De studenten schrijvens vervolgens een advies op gemeentelijk niveau voor een concreet project, zoals bijvoorbeeld een brandalism campagne voor FossielVrij, waarmee ze de publieksprijs hebben gewonnen op de duurzame minorenmarkt. Bij de Gender & Sexuality Alliance organiseren studenten mee.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Met collega Niels de Boer heeft Felix bij ons college van bestuur aan -- wat leidde tot een serie gesprekken waarna het CvB erkende dat er discrepantie was tussen het kerncurriculum en duurzaamheidsdoelen van de HU en het programma transitie duurzaamheidsonderwijs in een versnelling kwam. Binnen programmateam duurzaamheid is Felix community builder en organiseert onder andere Green Talks (met de Green Office), de organisatie dag van de duurzaamheid, kernteam transitie duurzaamheidsonderwijs. Daarnaast verzorgt Felix workshops over duurzaamheidsdidactiek, zoals bijvoorbeeld over debunken en klimaatgesprekken.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Felix draagt uit wat zijn drijfveer is en nodigt uit om in gesprek te gaan. Hij durft te staan voor wat hij belangrijk vindt.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Zie eigenlijk alle voorbeelden. Mij valt vooral de vasthoudendheid op waarmee hij het thema op verschillende plekken weet te agenderen, niet in de minste plaats bij ons college van bestuur.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Felix werkt met de Gender & Sexuality Alliance, is ontwikkelaar en docent bij de cursus over duurzaamheidsdidactiek aan de lerarenopleiding waar aandacht is voor de grote vraagstukken rondom klimaat, biodiversiteit en productie & consumptie.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Felix onderhoudt contact met allerlei organisaties die een rol spelen in de cursus over duurzaamheidsdidactiek, zoals Rijkswaterstaat, Landschap Erfgoed Utrecht, Utrecht Natuurlijk, 52 weken duurzaam, Eco-Schools, etc. GSA (Gender & Sexuality Alliance): Universiteit Utrecht, Gemeente, COC Midden Nederland, Queer Community Programmateam Duurzaamheid: Utrecht 4 Global Goals, Radboud, HvA, Universiteit Utrecht. Gesprekken over hoe doe je dit en hoe creeer je de beweging.