duurzame docent home

  • Onderwijstype: Hoger onderwijs
  • School: HZ University of Applied Sciences
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Jorien Mesu is projectcoordinator SDG Events binnen de HZ University of Applied Sciences. HIermee maakt zet een significante duurzame impact maakt door actief bij te dragen aan bewustwording, educatie en verandering op verschillende maatschappelijke terreinen. Hier zijn enkele kenmerken van haar duurzame impact: Bewustwording en Dialoog: Jorien Mesu en het SDG Events-team hebben een platform gecreëerd voor open dialogen over maatschappelijke uitdagingen. Door verantwoordelijkheid te nemen, hebben ze bijgedragen aan het vergroten van bewustzijn over kwesties zoals gendergelijkheid, huiselijk geweld, verkiezingen, genderdiversiteit, en het slavernijverleden. Educatie en Kennisvergroting: Het SDG Events-team heeft verschillende educatieve initiatieven ontplooid, waaronder lezingen, festivals, markten en colleges. Deze activiteiten hebben bijgedragen aan de vergroting van kennis en begrip bij zowel studenten als medewerkers, waarbij onderwerpen als economische groei versus klimaat, discriminatie en slavernijverleden aan bod kwamen. Concrete Acties en Resultaten: De impact van SDG Events is niet beperkt tot bewustwording alleen; het heeft ook geresulteerd in concrete acties en verbeteringen, zoals de totstandkoming van een gendergelijkheidsplan, verbeterde kolfruimtes, en de organisatie van evenementen ter bevordering van inclusiviteit en diversiteit. Samenwerking en Regionale Impact: Het SDG Events-team heeft samengewerkt met regionale partners, kerken, scholen en andere organisaties om de boodschap breder te verspreiden. Hierdoor heeft de impact zich uitgebreid tot in de regio, met bewustwording in verschillende gemeenschappen en gesprekken aan keukentafels. Verbinding met Duurzaamheid: Naast sociaal-maatschappelijke thema's heeft het SDG Events-team ook bijgedragen aan duurzaamheidsinitiatieven, zoals een groen reisbeleid, het verminderen van wegwerpbekers en de creatie van een voedselbosje, wat aantoon

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Door middel van diverse participatiemogelijkheden en initiatieven. Hier zijn de specifieke manieren waarop de docent studenten aanmoedigt om deel te nemen aan duurzame onderwijsactiviteiten: Deelnemen aan SDG Events: Studenten worden aangemoedigd om deel te nemen aan evenementen en uitdagingen die gericht zijn op de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's). Deze evenementen, zoals workshops, lezingen en seminars, worden georganiseerd om bewustwording, educatie en actie met betrekking tot de SDG's te bevorderen. Deelnemen aan een Impactteam: Studenten hebben de vrijheid om hun eigen projecten op te zetten die bijdragen aan de SDG's. Dit omvat het initiëren van bewustmakingscampagnes, inzamelingsacties, educatieve initiatieven en samenwerking met medestudenten om positieve impact te creëren op lokale of wereldwijde vraagstukken. Deelnemen aan projecten van opleidingen, onderzoeksgroepen of bedrijven: Studenten worden aangemoedigd om deel te nemen aan projecten die worden georganiseerd door hun opleiding, onderzoeksgroepen of externe bedrijven. Deze projecten dragen bij aan de SDG's en bieden studenten de kans om praktische ervaring op te doen en een verschil te maken. Bijdragen aan HZ Green Office: Het Green Office is gericht op duurzaamheid binnen de hogeschool. Studenten kunnen deelnemen aan activiteiten en projecten die zich richten op het verminderen van de ecologische voetafdruk van de hogeschool en het vergroten van bewustwording over duurzaamheid. Betrokkenheid bij vrijwilligersorganisaties: Door vrijwilligerswerk te doen bij organisaties die zich inzetten voor duurzame ontwikkelingsdoelen, kunnen studenten een directe positieve impact hebben op gemeenschappen en kwesties die relevant zijn voor de SDG's. Bijdragen aan de implementatie van SDG's binnen de opleiding: Studenten worden aangemoedigd om betrokken te raken bij initiatieven om de SDG's te integreren in het curriculum van hun opleiding.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Jorien Mesu biedt leerlingen/studenten handelingsperspectief binnen het kader van SDG Events door verschillende mogelijkheden aan te reiken waarmee zij actief kunnen bijdragen aan duurzame ontwikkelingsdoelen. Hier zijn de manieren waarop Jorien handelingsperspectief biedt aan studenten: Deelnemen aan SDG Events: Studenten worden aangemoedigd om deel te nemen aan evenementen en uitdagingen die gericht zijn op de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's). Deze evenementen, zoals workshops, lezingen en seminars, worden georganiseerd om bewustwording, educatie en actie met betrekking tot de SDG's te bevorderen. Deelnemen aan een Impactteam: Studenten hebben de vrijheid om hun eigen projecten op te zetten die bijdragen aan de SDG's. Dit omvat het initiëren van bewustmakingscampagnes, inzamelingsacties, educatieve initiatieven en samenwerking met medestudenten om positieve impact te creëren op lokale of wereldwijde vraagstukken. Deelnemen aan projecten van opleidingen, onderzoeksgroepen of bedrijven: Studenten worden aangemoedigd om deel te nemen aan projecten die worden georganiseerd door hun opleiding, onderzoeksgroepen of externe bedrijven. Deze projecten dragen bij aan de SDG's en bieden studenten de kans om praktische ervaring op te doen en een verschil te maken. Bijdragen aan HZ Green Office: Het Green Office is gericht op duurzaamheid binnen de hogeschool. Studenten kunnen deelnemen aan activiteiten en projecten die zich richten op het verminderen van de ecologische voetafdruk van de hogeschool en het vergroten van bewustwording over duurzaamheid. Betrokkenheid bij vrijwilligersorganisaties: Door vrijwilligerswerk te doen bij organisaties die zich inzetten voor duurzame ontwikkelingsdoelen, kunnen studenten een directe positieve impact hebben op gemeenschappen en kwesties die relevant zijn voor de SDG's. Bijdragen aan de implementatie van SDG's binnen de opleiding: Studenten worden aangemoedigd om betrokken te raken bij initiatieven om de SDG's te integrer

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Jorien Mesu, met SDG Events, betrekt anderen binnen de school en de bredere gemeenschap op verschillende manieren om duurzame ontwikkeling te bevorderen. Hier zijn enkele strategieën die zij en haar team hanteren: Domeinambassadeurs: Jorien heeft een team van domeinambassadeurs samengesteld, elk verantwoordelijk voor een specifiek domein (Economie, Maatschappij, Biosfeer). Deze ambassadeurs fungeren als interne contactpersonen en bruggenbouwers tussen studenten, docenten, praktijk, overheid en burgers. Door hun aanwezigheid en beschikbaarheid dragen ze bij aan het creëren van bewustzijn en het bevorderen van betrokkenheid bij duurzame ontwikkeling. Communicatiekanalen: Het team van SDG Events biedt verschillende communicatiekanalen aan, zoals persoonlijke e-mails, algemene e-mails en de HZ Community-pagina. Hierdoor wordt een laagdrempelige manier gecreëerd voor studenten en andere belanghebbenden om in contact te komen, ideeën te delen en betrokken te raken bij duurzaamheidsinitiatieven. Uitnodiging tot Samenwerking: Het uitnodigen van studenten om samen te werken en ideeën te delen die aansluiten bij de SDG's, moedigt een inclusieve benadering aan. Door studenten actief te betrekken bij het vormgeven van duurzaamheidsactiviteiten, ontstaat er een gevoel van eigenaarschap en verbondenheid met de missie en visie van SDG Events. Begeleiding en Inspiratie: De domeinambassadeurs fungeren als mentoren door studenten te begeleiden bij het identificeren en ontwikkelen van projecten die bijdragen aan de SDG's. Ze bieden ondersteuning, delen inspirerende verhalen en moedigen studenten aan om zich in te zetten voor een duurzame samenleving. Brug tussen Disciplines: SDG Events streeft naar een interdisciplinaire aanpak door een brug te slaan tussen verschillende disciplines binnen de hogeschool. Door evenementen te organiseren en initiatieven te ondersteunen die relevant zijn voor verschillende vakgebieden, wordt een breder publiek betrokken.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Hier zijn verschillende manieren waarop Jorien als inspiratie fungeert: 1. Actieve Betrokkenheid: Jorien is niet alleen een initiator van duurzaamheidsactiviteiten, maar ze is ook actief betrokken bij de uitvoering ervan. Door zelf deel te nemen aan evenementen, initiatieven te ondersteunen en persoonlijke betrokkenheid te tonen, demonstreert ze het belang van actieve participatie in duurzaamheidsinspanningen. 2. Leiderschap en Innovatie: Als coördinator van SDG Events toont Jorien leiderschap en innovatie in het bevorderen van duurzame ontwikkeling. Ze staat aan het hoofd van een team dat diverse initiatieven en projecten organiseert, waardoor ze een voorbeeld wordt van hoe leiderschap kan worden ingezet om positieve verandering te stimuleren. 3. Duidelijke Missie en Visie: Jorien en het SDG Events-team hebben een heldere missie en visie opgesteld, gericht op het bevorderen van duurzame ontwikkeling en bewustwording. Door deze doelen transparant te communiceren, biedt Jorien een richtinggevend kompas voor anderen om te volgen. 4. Betrokkenheid bij Diverse Thema's: Door domeinambassadeurs aan te stellen voor specifieke thema's zoals Economie, Maatschappij, en Biosfeer, laat Jorien zien dat duurzaamheid een holistische benadering vereist. Dit illustreert haar betrokkenheid bij een breed scala aan onderwerpen die relevant zijn voor een duurzame samenleving. 5. Open Dialoog en Samenwerking: Jorien moedigt open dialogen aan en bevordert samenwerking tussen studenten, docenten, praktijk, overheid en burgers. Door een brug te slaan tussen verschillende belanghebbenden, creëert ze een inclusieve omgeving waarin diverse perspectieven worden gewaardeerd en bijdragen aan duurzame ontwikkeling. 6. Duurzame Praktijken: De nadruk op duurzaamheid binnen SDG Events komt ook tot uiting in de praktijken en initiatieven binnen de hogeschool zelf, zoals het groene reisbeleid, het elimineren van wegwerpbekers, en de introductie van een voedselbosje. Deze concrete acties tonen aan dat

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

In essentie kenmerkt Jorien Mesu zich als een vernieuwer door haar vermogen om duurzaamheid te integreren in diverse aspecten van het onderwijs, door studenten actief te betrekken, interdisciplinaire samenwerking te stimuleren, concrete duurzame praktijken te implementeren, en door zich bezig te houden met actuele maatschappelijke vraagstukken. Haar benadering doorbreekt traditionele denkpatronen en draagt bij aan een meer holistisch en dynamisch begrip van duurzaamheid binnen en buiten de schoolomgeving.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Holisme in Duurzaamheid: Jorien benadert duurzaamheid holistisch door domeinambassadeurs aan te stellen voor specifieke thema's zoals Economie, Maatschappij, en Biosfeer. Deze brede benadering zorgt ervoor dat duurzaamheid niet wordt beperkt tot één aspect, maar wordt geïntegreerd in verschillende domeinen, waardoor een alomvattend perspectief ontstaat. Actieve Studentenbetrokkenheid: Door studenten actief te betrekken bij SDG Events en hen aan te moedigen hun eigen impactteams en projecten op te zetten, stimuleert Jorien een bottom-up benadering van duurzaamheid. Dit gaat verder dan traditioneel denken en plaatst studenten in de rol van actieve deelnemers en veranderaars. Interdisciplinaire Samenwerking: Jorien bevordert interdisciplinaire samenwerking door bruggen te slaan tussen verschillende disciplines binnen de hogeschool. Dit doorbreekt silo-mentaliteit en bevordert het idee dat duurzaamheidsvraagstukken complex en multidisciplinair zijn, en daarom gezamenlijke inspanningen vereisen.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Samenwerking met Gemeenten: Jorien betrekt gemeenten door samen te werken aan projecten en initiatieven die relevant zijn voor lokale duurzaamheidsdoelen. Hierbij kunnen thema's als groene mobiliteit, afvalbeheer en lokale leefbaarheid aan bod komen. Partnerschap met Natuur en Milieu Educatiecentra: Door samen te werken met educatieve centra voor natuur en milieu integreert Jorien duurzaamheid in het onderwijs. Dit kan variëren van gezamenlijke educatieve programma's tot het delen van expertise en middelen om milieubewustzijn te vergroten. Lokale Bedrijven: Jorien zoekt samenwerking met lokale bedrijven om duurzaamheidspraktijken te implementeren en studenten bloot te stellen aan real-world duurzaamheidsuitdagingen. Deze partnerschappen kunnen bijdragen aan stages, onderzoeksprojecten en gezamenlijke evenementen. NGO's (Niet-Gouvernementele Organisaties): Door samen te werken met NGO's kan Jorien bijdragen aan maatschappelijke initiatieven en projecten. Dit kan variëren van bewustwordingscampagnes tot hands-on betrokkenheid bij duurzaamheidsprojecten op lokaal en regionaal niveau. Betrokkenheid bij Buurtbewoners: Jorien bevordert betrokkenheid bij buurtbewoners door open dialogen en evenementen te organiseren die relevant zijn voor lokale gemeenschapsvraagstukken. Dit kan variëren van groene initiatieven tot maatschappelijke projecten die de buurt direct beïnvloeden. Inclusieve Samenwerkingsbenadering: Door externe partijen te betrekken bij SDG Events en hen uit te nodigen om ideeën en initiatieven te delen, bevordert Jorien een inclusieve samenwerkingsbenadering. Dit zorgt voor een breed scala aan perspectieven en versterkt de impact van duurzaamheidsinspanningen. Door evenementen te organiseren, zoals het Verkiezingsfestival en Purpose Colleges, waarbij zowel interne als externe belanghebbenden worden uitgenodigd, creëert Jorien een platform voor kennisdeling en samenwerking met een breder publiek.