duurzame docent home

  • Onderwijstype: Hoger onderwijs
  • School: Hogeschool van Amsterdam
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Rick is enorm gedreven. Hiermee zorgt hij dat zijn studenten en zijn collega’s scherp gehouden worden en duurzame stappen maken. Ook al is dat soms niet snel genoeg voor hem. De vrolijk activistische drive zorgt voor een uniek drijvende kracht binnen de Hogeschool van Amsterdam. Ondanks zijn drive om altijd sneller te gaan heeft hij geduld en begrip voor andermans tempo.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Rick heeft regelmatig contact groen activistische studenten die hem inspireren en op de hoogte houden over duurzame ontwikkelingen en de duurzame lespraktijk. Daarnaast weet Rick de Green Office van de HvA goed te vinden om kennis en methodes binnen te halen voor zijn lesontwerp en om in de lessen met de studenten te spreken.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Rick probeert duurzame kennis en duurzaam handelen altijd te koppelen. Een voorbeeld hiervan zijn vak ‘groene duurzaamheid’ bij social work. Waar de studenten in het tweede semester een interventie moeten uitvoeren die aansluit op het onderzoek dat ze in het eerste semester gedaan hebben. Hierdoor leren studenten niet alleen goed onderzoek te doen naar duurzame onderwerpen, maar hier ook wat mee te doen. Daarnaast faciliteert Rick klimaatgesprekken en de Climate Fresk binnen de Hogeschool van Amsterdam (ook voor studenten) waar studenten kennis en handelingsperspectief krijgen op duurzaam handelen in hun eigen leven. In de nieuwe introductie voor nieuwe studenten heeft Rick georganiseerd dat er een workshop klimaatrechtvaardigheid wordt gegeven die enorm gericht is op handelingsperspectief.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Dit is waar Rick excelleert. Hij is een van de aanjagers op het gebied van duurzame ontwikkeling in de Faculteit Maatschappij en Recht en de hele HvA. Hij houdt de hele organisatie scherp en probeert handelingsperspectief te geven. Door zijn kritische vragen geeft hij de faculteit, de green office en het bestuur richting. Daarnaast heeft hij een toolbox duurzaam onderwijs opgezet met een flinke hoeveelheid aan lessen over duurzame onderwerpen, zowel specifiek voor de opleiding Social Work als algemene lessen. Hij stond aan de wieg van het structureel organiseren van overleggen over duurzaamheid in het onderwijs en de implementatie hiervan in de hele faculteit.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Door zijn intrinsieke drive. Comfort, betaalbaarheid, esthetiek zijn niet onbelangrijk in zijn denken, maar duurzaamheid staat altijd op een. Dit principiële denken zorgt voor een enorme helderheid, eerlijkheid en kracht in zijn argumentatie. Het kan schuren als het moet, maar wel altijd met een lach en geduld voor de ander. Rick leeft wat hij predikt. Bijvoorbeeld door naast zijn werk bij de HvA ook politiek actief te zijn voor de Partij voor de Dieren en algemeen bestuurder voor het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Rick wil altijd een stap verder, en met goede argumenten. Of het nu om de kantines gaat, afval, onderwijs, reizen, internationale studenten. Duurzaamheid is altijd de nummer 1 prioriteit in zijn denken. Dit zorgt voor een belangrijk geluid in de faculteit, deelraad en daarbuiten bij de Green Office en richting het bestuur. Bijvoorbeeld bij het onderwerp eiwittransitie. Bij de faculteit heeft hij voor elkaar gekregen dat in het beleid staat dat de banqueting plantaardig is en is hij hard op weg dit ook voor de kantine voor elkaar te krijgen. Ook HvA breed probeert hij de eitwittransitie te versnellen met vragen, voorbeelden en volhouden.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Sociale duurzaamheid is uiteraard de kern bij de studie Social Work, daarom is het bij Rick zo waardevol dat hij de ecologische duurzaamheid daar mee verbindt. Hierdoor leren de studenten integraal te denken. Rick gebruikt hiervoor frameworks als SDGs en de Donut Economie. Rick is niet voor niets de minor klimaatrechtvaardigheid (een samenwerking tussen Social Work, Rechten en Toegepaste Psychologie) aan het opzetten waar deze thema's duidelijk samenkomen. Met dank aan Rick worden eerstejaarsdocenten van Social Work (de studie over rechtvaardigheid) ook geschoold als het gaat om klimaatrechtvaardigheid.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Rick is buiten de HvA zeer actief. Hij is politiek actief bij de Partij voor de Dieren en is bestuurder bij het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. In deze rol heeft hij ook met de gemeenteraadsfractie, provinciale fractie en de Tweede Kamer fractie van de PvdD. Hij werkt als docent met de Buurtcampus van de HvA samen. In de Buurtcampus in Amsterdam Oost, Zuidoost en Nieuw-West komt de kennis van onderzoekers, professionals en ondernemers samen met de kennis van studenten en buurtbewoners. Om beter van elkaar te kunnen leren en fijner met elkaar te kunnen leven. Daarnaast werkt Rick veel samen met GO HvA die ook veel met dergelijke externe contacten werken.