duurzame docent home

  • Onderwijstype: Hoger onderwijs
  • School: Hogeschool van Amsterdam
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Tja goede vraag. Het gaat denk ik om een houding. We leren studenten kennis, en vaardigheden, maar veel belangrijker bij duurzaamheid is een houding. Als er een houding is dan komt de behoefte aan kennis en vaardigheden vanzelf aan bod op het moment dat dat het nodig is. Ik vind de qoute van – William Butler Yeats erg passend: “Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire.” Vuur aansteken is niet zo duurzaam maar je weet wat ik bedoel ;-) Hoe steek ik studenten in de vik? Ik probeer samen met studenten mooie ervaringen rondom duurzaamheid te creëren. Bij een project haal je alles uit de kast om een ervaring te bedenken/ontwerpen die hopelijk onvergetelijk/life changing is. Die ervaring is dan net zo belangrijk als de inhoud van het vak. Met deze mooie ervaringen leer je studenten een houding. Over welke houding/gedrag hebben we het dan? Dat is hetzelfde gedrag wat ik zelf ook probeer te doen. Wellicht zit hier wat bij voor jouw goede duurzame voornemens voor 2024? Definition of Done. Een bekende term uit de project methodiek scrum is de DOD (Definition Of Done). De DOD definieert wanneer een taak klaar is. Probeer bij elke taak na te denken of het duurzamer kan/kon. Doen en proberen. Niet te veel denken maar durf nieuwe creatieve dingen te doen en te proberen. Als iets niet lukt om duurzamer te doen dan is dat een mooie stap/les dichter bij de volgende poging die wellicht wel lukt. Probeer iedereen mee te krijgen. Geef tijd en aandacht om een goede sfeer te krijgen waar iedereen gezien wordt en ook nieuwe dingen durft te proberen. Fun is net zo belangrijk als de content.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Gideon probeert constant aan te voelen waar studenten op aan gaan als het gaat om duurzame acties. Hij probeert op creatieve manieren te toetsen waar studenten behoefte aan hebben, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een tool om helder te krijgen welke SDGs studenten drijft en welke ze denken dat er in hun vakgebied relevant zijn. Aanleiding van de tool was door gesprekken en onderzoek onder studenten van Gideon blijkt dat de grotendeels studenten wel iets willen met duurzaamheid maar geen idee hebben hoe en er daarom niks mee doen. Duurzaamheid is te groot. De tool helpt de studenten een klein onderdeel te vinden waarmee zij een visie en plan ontwikkelen hoe zij de wereld in hun vakgebied beter kunnen maken. Als elke HVA student dat doet dan maken we samen gigantisch impact is het idee van Gideon Zie hieronder Screenshot van resultaat van de tool (Ethical Edge) waarmee studenten hun intrinsieke motivatie en SDG kunnen vinden waarmee zij in hun vakgebied de wereld mee beter kunnen maken. Gideon zoekt nog medestanders om hier aan mee te helpen! Stuur een email aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.!

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Alles wat Gideon doet gaat over handelingsperspectief, niet te veel theoretisch geneuzel maar leren door het inzetten van hun kennis en talent in praktijkopdrachten. Hiermee is de motivatie van studenten hoog en leren ze dat duurzaamheid niet stoffig is maar zeer praktisch. Zie ook punt 1 en 2. Concrete gedragsaanwijzing maakt het daarbij voor studneten een stuk eenvoudiger om een eerste stap te zetten. Dit is helemaal belangrijk bij duurzaamheid omdat het zo groot en complex is. Dat is ook gebleken uit de gesprekken met studenten. Ze weten het gewoon niet. In Gidoen’s projecten leren studenten samen in kleine stapjes stapgewijs (met o.a. designthinking) een probleem te identificeren, te onderzoeken en met oplossingen te komen. Een van Gideon’s de projecten: https://design-it-for-the-better.com/

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

In alles wat Gideon doet probeert hij onderzoek, bedrijfsvoering en netwerken binnen de Hogeschool zoals de Green Office te betrekken bij de studentenprojecten. Daarmee zorgt hij voor inspiratie en motivatie binnen de organisatie om meer te doen met duurzame ontwikkeling op een creatieve manier. Gideon krijgt anderen binnen de school mee door continu met initiatieven elkaar te inspireren. Bij voorbeeld - De duurzaamheid projecten die Gideon initieert en organiseert - De bovenstaande tool. - Duurzame opdrachten/challenges in vakken in te schieten zoals bij IOT: Een IOT installatie “Talking with your feet” om mensen op een heel laag (feet) drempelige manier bewuster te maken van Duurzame onderwerpen: Challnge Mirror Mirror on the wall who is the most sustainable of them all?...IOT Studenten hebben in opdracht van Gideon een kijk eens in de duurzaamheid spiegel gemaakt.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Gideon is echt een ondernemer binnen de organisatie. In plaats van verzanden in structuren en manieren ‘waarop het moet’ vindt hij altijd een weg om impact te maken en dingen te doen. Dit zorgt er voor dat er altijd energie is waar Gideon is waar mensen mee vooruit willen en kunnen. - Vooral door te doen en laten zien dat iedereen (ja jij ook!) initiatieven kan nemen. - Ga niet alleen op je kamer of in je lokaal zitten. Loop rond, ga eens naar een andere vloer, gebouw, campus, organisatie. Doe mee met een totaal ander events/ luister netwerk en verbind.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Gideon probeert vanuit zijn ICT achtergrond duurzaamheid, ICT en internationalisering te verbinden. Dit doet hij altijd met een praktijkelement. Denk bijvoorbeeld aan de minor die hij opzette. De Minor Connection the dots/ Global call to action https://minoren.mijnhva.nl/info/2023-2024/global-call-to-action?language Gideon heeft de minor Global call to action geïnitieerd en gegeven. In deze minor kan gaat de student op zoek naar zijn jouw fascinaties op het gebied van duurzaamheid, design, IT en innovatie in een internationale setting. Nadat de studenten de fascinatie gevonden hebben gaan ze daar een concept over ontwikkelen om daadwerkelijk impact te hebben. De studenten die mee deden waren allemaal hilarisch over de minor. De score was: Nieuwe minor gestart! Deze week samen met de studenten op zoek naar hun fascinatie voor duurzaamheid bij Buurtcampus Oost, OBA. Heb je een idee om de wereld te verbeteren dan moet je nog wel je idee leren pitchen om ngo’s en investeerders mee te krijgen. Bijvoorbeeld met een elevator pitch training op de HVA in de minor met Gideon in de lift aan collega studenten en medewerkers

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Om een brede opvatting in te zetten gebruikt Gideon bekende frameworks als de SDGs en de Donut Economy. Hiermee zorgt hij dat studenten zich niet beperken tot ecologische duurzaamheid maar ook sociale duurzaamheid meenemen in hun projecten. Studenten moetencbij gideon ook eigen facinaties mbt duurzaamheid inbrengen: Vooraf gaand het project brengen studenten dat in en geven aan welke SDG’s daar integraal aan gekoppeld zijn.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Alles wat Gideon doet is in opdracht van partners. Dit is soms vanuit de HvA zelf, maar ook vaak vanuit bedrijven en organisaties in Amsterdam. Als de opdracht waardevol is voor de opdrachtgever is dit het ook voor de studenten. Gideon probeert bovendien vaak een internationale factor in zijn projecten te organiseren. Hiermee trekt hij niet alleen mensen binnen onze school mee, maar ook bij andere instellingen in Europa. Dit door bijvoorbeeld via zijn internationale netwerk Summerschools te organiseren in Amsterdam, maar ook duurzaamheidscoordinatoren van andere Europese instellingen samen te brengen om elkaar te inspireren. Deze week samen met de studenten op zoek naar hun fascinatie voor duurzaamheid bij Buurtcampus Oost, OBA. Ook bij HS Kempten, zuid Duitsland heeft Gideon duurzaamheid geïntroduceerd: Gideon geeft daar vakken in de master Global Business Development. Elke team daar heeft daar een onder begeleiding van Gideon een Global product of service moeten ontwikkelen met ook duurzaamheid als aandachtspunt: