duurzame docent home

  • Onderwijstype: Hoger onderwijs
  • School: Zuyd
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Rob is docent, lid van het lectoraat en hij doet onderzoek op het gebied van duurzaamheid/meervoudige waardecreatie. Hij is zeer toegankelijk en helpt iedereen binnen Zuyd, buiten Zuyd (andere hogescholen, opleidingen, bedrijven) op het gebied van ontwikkeling sustainability. Ook op LinkedIn deelt hij zeer frequent informatie over het thema.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Rob ontwikkelt samen met studenten gastlessen, module duurzaamheid en geeft die lessen dan ook samen. Hij inspireert studenten door de hele opleiding heen. Lessen, modules, begeleiden van scripties/beroepsproducten. Hij staat bekend als de vraagbaak voor onderwerpen op het gebied van meervoudige waardecreatie (dat vinden we een betere term dan duurzaamheid). Hij heeft het vak sustainable Finance & Control ontwikkelt voor onze 4e jaars, samen met een collega en zij geven die lessen ook.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Hij doet promotie-onderzoek op het gebied van verslaglegging met betrekking tot meervoudige waardecreatie en daar betrekt hij studenten bij. Rob ontwikkelt samen met studenten gastlessen voor de propedeuse , module duurzaamheid voor hoofdfase en geeft die lessen dan ook samen. Ook neemt hij studenten mee naar externe partijen.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Dat is geleidelijk gegaan. Iedereen binnen onze academie weet van het belang van meervoudige waardecreatie, maar het duurt even voordat iedereen in zijn vak daarmee bezig is. Rob is inspirator, vraagbaak, helpdesk en komt met ideeën. Daarnaast is Rob ook het gezicht van meervoudige waardecreatie voor andere academies binnen Zuyd. Hij geeft masterclasses, workshops en lezingen.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Er is bij de andere vragen al veel geschreven hoe Ron anderen (studenten, docenten, andere opleidingen en academies, andere hogescholen helpt. Hij geeft ook cursussen meervoudige waardecreatie en CSRD (wet- en regelgeving dat verplicht wordt in 2025) aan bedrijven en organisaties. Dat is een meerdaagse cursus. Hij is ook een inspirator op social media (LinkedIn).

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

CSRD (wet- en regelgeving dat verplicht wordt in 2025 voor grote bedrijven en daarna voor kleinere) is een lastig onderwerp, waar nog niet veel over bekend is bij bedrijven. Er worden cursussen gegeven waar Rob bij betrokken is en het wordt ondertussen ook in ons curriculum opgenomen. Rob weet de kern te pakken en dat over te brengen. Alles heeft impact op hoe bedrijven moeten rapporteren.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Ik denk dat het in bovenstaande wel samen gekomen is. Meervoudige waardecreatie, verslaggeving, integratie in ons curriculum via lessen en modules, begeleiden studenten bij beroepsproducten over dit onderwerp, cursussen voor bedrijven, masterclasses voor docenten/opleidingen, gastlessen, gastlezingen ook in het land en bv voor een platform als Finanza en bedrijf Fagro.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Rob werkt veel samen met opleidingen, scholen en bedrijven/organisaties. Hij werkt ook samen met het bestuur van het LOOFC (landelijk overleg opleidingen Finance & Control). Omdat Rob, als deskundige op het gebied van meervoudige waardecreatie, ondertussen een goeroe op zijn gebied is, weten veel partijen hem te vinden,