duurzame docent home

  • Onderwijstype: Hoger onderwijs
  • School: Radboud Universiteit
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Binnen de management faculteit geeft ze een vak over duurzame economie systemen. Daarnaast is ze actief bij Scientist Rebellion. Op een hele fijne manier moedigt ze studenten aan om na te denken wat de imact van de huidige systemen is op het klimaat en biedt ze handvaten om hier op een andere manier naar te kijken. Daarnaast staat ze altijd open om in gesprek te gaan met studenten die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Zo heeft ze een keer vrijwillig in de avonduren een lezing gegeven voor onze duurzamen studentenorganisatie AGREEn, en ook een keer een workshop voor het netwerk van meerdere duurzame studentenorganisaties in Nijmegen gegeven.

De docent organiseert ook verschillende workshops over duurzaamheidstransformaties en summer schools voor promovendi en draagt bij aan de beweging die het economieonderwijs heroverweegt, zoals toen ze de Radboud-hub coördineerde tijdens de laatste Week voor Economie-onderwijs.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

De colleges die ze geeft zijn interactief door middel van quizjes, wat minder vaak voorkomt bij zulke grote groepen als op de management faculteit. Ze probeert zo de studenten om hun mening te vragen over de onderwerpen die besproken worden, en het gesprek op gang te brengen. Daarnaast staat ze dus altijd open voor extra gesprekken, of als studenten een thema willen aandragen.

Haar vakken zijn voornamelijk keuzevakken, maar het gaat ook om het hebben van groepen studenten met verschillende achtergronden, om diepere debatten te kunnen voeren en vanuit een interdisciplinair perspectief te kunnen werken. Ze werkt ook aan worlding classrooms.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Ze draagt tijdens haar colleges andere systemen aan die (beter) zouden kunnen werken in plaats van ons huidige economische systeem. Daarnaast is er bij haar altijd ruimte om duurzame initiatieven te promoten aan de college zaal, zoals bijvoorbeeld onze duurzame studentenvereniging. Ook is ze zelf actief binnen Scientist Rebellion.

In sommige vakken organiseert ze ook verschillende soorten opdrachten, zoals wanneer studenten van de Radboud en andere universiteiten in Afrika meestal samen online een portfolio moeten realiseren over een specifiek duurzaamheidsvraagstuk, of met verschillende uitdagingen in haar vak Sustainability Pathway.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Via de themas van de vakken die ze geeft, het actief betrokken zijn bij organisaties zoals scientist rebellion en de groene studentenorganisaties, haar stem laten horen over demonstraties et cetera. Vooral binnen haar vakgebied (economie) waar hier nog veel weerstand tegen is, doet dit erg veel. De studenten die haar vak volgen zijn doorgaans helemaal niet bezig met duurzaamheid, en ze doen erg haar best om hen aan het denken te zetten.

Ze neemt actief deel aan het zichtbaar maken van de missie van haar afdeling en managementschool via verschillende kanalen, bijvoorbeeld als het gaat om internationale partnerschappen of evenementen die bespreken hoe we de manier waarop we lesgeven over duurzaamheid en economie kunnen heroverwegen. Ze coördineert ook onderzoeksgroepen met collega's aan de Radboud en wereldwijd over het transformeren van onderwijs- en onderzoekspraktijken door middel van aspecten van co-creatie en dekolonisatie.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

De manier waarop ze duurzaamheid onder de aandacht brengt is erg luchtig. Dit past goed bij de doelgroep; haar studenten studeren vooral economie, en zijn bij lange na niet allemaal bezig met duurzaamheid. Zij heeft een manier gevonden om hen niet af te schrikken met duurzaamheid, maar wel in te laten zien dat de huidige systemen problematisch zijn.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

De docent geeft les in Management Faculteit van de Radboud Universiteit over alternatieve economische systemen zoals de donut economy. Binnen de economie wordt er nog enkel geleund op ons huidige systeem van oneindige groei, en zij probeert studenten te laten inzien dat er ook andere mogelijkheden zijn.

Ze is betrokken bij veel verschillende groepen om meer samenhang te vinden tussen onderzoek, onderwijs en ons dagelijks leven aan de universiteit, door bruggen te slaan tussen haar faculteit en andere faculteiten, onderzoeksgroepen en duurzaamheidsdiensten op de campus en daarbuiten.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Tijdens haar lessen voor het vak Economics and sustainable development geeft ze een meer ecologische uitleg van klimaatverandering, en hoe dit als natuurlijk fenomeen werkt. Daarnaast neemt ze ook onderwerpen als eerlijke productie en armoede mee binnen dit vak. Bijvoorbeeld bij het bespreken van de donut economy, waar het idee is dat er zowel met de maatschappelijke als ecologische grenzen rekening gehouden moet worden.

De docent laat altijd zien hoe we zoveel verschillende punten met elkaar moeten verbinden om oplossingen te vinden voor wicked problems. Ze laat zien dat het niet alleen gaat om klimaatverandering of C02-uitstoot, maar om alle verbanden tussen de veelheid aan planetaire grenzen en de verbanden met machtsverhoudingen, economische structuren, rechtvaardigheid, voor mensen en niet-mensen wereldwijd. Het brengt ook transdisciplinair in haar onderwijs, door middel van eenvoudige dingen zoals gastcolleges of het organiseren van evenementen of zomerscholen met mensen uit de praktijk.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Ze staat altijd open voor samenwerkingen met de duurzame studenten organisaties in Nijmegen. Zo heeft ze een lezing gegeven bij AGREEn, en een workshop verzorgt voor het duurzame studenten organisaties netwerk. Ze vind het altijd leuk om betrokken te worden bij deze organisaties en komt met liefde naar me meetings om te helpen.

Aan de universiteit is ze ook betrokken bij medezeggenschapstrajecten en werkt ze veel samen met de duurzaamheidsbureaus en andere onderzoeksgroepen die zich bezighouden met duurzaamheid. Ze coördineert de hotspot Transformative sustainable change in Action (TransAct) op Radboud en de Participatory Policy hub met Sustainable Futures global, waarbij ze samenwerkt met veel actoren die bereid zijn ons economisch systeem te transformeren.