duurzame docent home

  • Onderwijstype: Hoger onderwijs
  • School: Aeres Hogeschool Almere
  • Jaar van aanmelding: 2021

Ik ben Anca de Vries, docent Engels en communicatieve vakken bij de Aeres Hogeschool. Ik ben veel met duurzaamheid bezig; naast dat ik vegan eten fotografeer en deel, probeer ik 'minimal waste' te leven en ben ik veel bezig met mijn impact op anderen en deze planeet. Mijn baan bij de hogeschool, waar ik aan alle studenten van onze duurzame opleidingen les mag geven is mij dan ook op het lijf geschreven, heerlijk de hele dag met onder andere aankomend biologen, duurzaam bedrijfskundigen en voedings- en gedragswetenschappers in spe kletsen over hoe een boodschap over te brengen en vooral ook hoe nou goed te leven. Dat een van mijn studenten mij tagde en via Linkedin nomineerde voor deze prijs is dan ook niet direct een verassing, maar wel een onwijs grote eer. 

Ik betrek studenten in het samenstellen van het onderwijs, niet alleen door actief te vragen naar input en te evalueren, maar vooral ook door mijn onderwijs zo in te richten, dat studenten feitelijk hun eigen onderwijs vorm geven. Zo bedenken mijn eerstejaars studenten Engels een eigen project dat tegemoet komt aan hun individuele leerdoelen (en stiekem ook de mijne), en schrijven mijn tweedejaars studenten samen een boek over duurzaamheid, dat ik vervolgens met hen redigeer en uitgeef. Onderwijs heeft voor mij, voor hen, de meeste zin als zij zelf die zingeving kunnen toevoegen en weten wat ze gaan doen, waarom, en wat ze eraan hebben. In dat opzicht probeer ik hen ook handelingsperspectief te bieden. Door ze niet alleen te laten schrijven maar ze vervolgens ook het publiek te bieden en ze het boek te laten uitgeven. Van vormgeving tot schrijven, compleet studentenwerk. En hoe tof als je vervolgens jouw werk in een lokale boekwinkel terug kan vinden, en weet dat je dat zelf hebt bewerkstelligd? Komend jaar start ik ook samen met een collega een SDG award, een certificaat dat we aan studenten gaan uitreiken die niet alleen een duurzame boodschap hebben, maar ook al stappen zetten om hier iets mee te doen en de wereld een betere plek te maken (maar ook om al die mega stoere en toffe studenten die we al rond hebben lopen nu eens lekker in het zonnetje te kunnen zetten). Het mooie van mijn baan als taaldocent en als betrokkene bij alle opleidingen op onze school, is dat ik makkelijk de hele school meekrijg. Ik bedenk iets, zoals een fotografie wedstrijd of dus een SDG award, en kan deze met steun van de schoolleiding direct uitvoeren en bij alle opleidingen en jaarlagen uitzetten. Doordat iedereen mij kent is de drempel vervolgens lager om mee te doen of mij te benaderen. In hoeverre ik een inspiratierol heb vind ik moeilijk om van mezelf te zeggen, maar het feit dat een van mijn studenten mij hiervoor heeft genomineerd is denk ik wel een signaal. Daarnaast heb ik voor het eerste duurzaamheidsboek dat ik heb gepubliceerd een groene speld van mijn gemeente gekregen (voor mensen die een verschil maken in duurzaamheid), en mag ik komend jaar als 'inspirational speaker' bij onze internationale opleiding vertellen over mijn reis 'van slechte eter met een instagram account, naar marketing opdrachten voor plantaardige producten en een kookboek in de maak.' Ook of ik een vernieuwer ben vind ik moeilijk om van mezelf te zeggen, maar ik ben wel continue bezig met het verbeteren/vernieuwen van alles om mij heen. Mijn eigen lessen uiteraard, omdat het leuk is om de nieuwste onderwijsinzichten toe te passen en mijn lessen nog leuker en effectiever te kunnen maken voor studenten, maar ook binnen de school. Als ik van studenten hoor dat zij Aeres goodies leuk vinden ga ik die middag nog met de receptie kijken hoe wij merchendise kunnen verkopen, en toen ik bij het nakijken, bij het derde CV op rij zag staan dat fotografie een hobby was van studenten, zat ik al met een collega te kijken hoe wij daar iets mee konden doen: een fotowedstrijd dus. Dit is gelijk ook een goed voorbeeld van wat mijn opvatting van duurzaamheid is. Niet alleen minimal waste vegan eten, boeken over duurzaam leven te publiceren, en over milieu praten, maar ook om behoeften bij elkaar te brengen en te zorgen dat iedereen ergens beter van wordt en iets blijvend effect kan hebben. Zo sloegen wij met de fotowedstrijd meerdere vliegen in een klap door de behoefte van onze studenten om hun passie voor fotografie te delen, te combineren met de behoefte van onze marketing afdeling aan foto's, en om het gebouw persoonlijk aan te kleden. Voor mij betekent duurzaamheid om liefde/aandacht te hebben voor alles en iedereen om je heen. Waar mogelijk doe ik dat ook graag met externe partijen. De praktijk het klaslokaal binnen halen is op het HBO heel belangrijk en gebeurt al heel veel, maar in de taalles is dit soms iets moeilijker te implementeren. Door mijn schrijfopdracht als boek te publiceren via een uitgeverij kan ik met mijn studenten een stap naar buiten zetten, maar waar mogelijk haal ik ook partijen naar binnen. Zo kon ik bij een sollicitatiemodule die ik tot vorig jaar gaf externe opdrachtgevers inzetten; voor de studenten veel leuker en 'echter' om te solliciteren bij een vreemde in plaats van de docent, en het heeft direct stageplekken kunnen opleveren voor betrokken organisaties die nu letterlijk de studenten voor het uitzoeken hadden. Een win win dus. 

Dit zeggen de studenten van Anca over hun docent

Ik ben Narjiss Lakhloufi, studente Duurzame Bedrijfskunde. Zelf hoop ik ook docente duurzaamheid te worden en een van mijn grote inspiratiebronnen is Anca! een geweldig mens vol met passie. In haar lessen is ze heel erg gepassioneerd over duurzaamheid. Ik kreeg samen les met andere studies, toch ging de les wel altijd over duurzaamheid. Ook op persoonlijk vlak is ze heel erg bezig met duurzaamheid en weet ze er veel vanaf. Anca is een topper waarbij de passie ervanaf spat en veel extra doet wanneer het gaat om duurzaamheid.

  1. Anca is creatief en gebruikt regelmatig spellen in de les waarbij de studenten mogen meebeslissen
  2. Anca bied zeker handelingsperpectief aan de leerlingen zo heeft ze met een groep leerlingen een boek gespreven. Hierbij de omschrijving: #green readingomschrijving publicatieWriting a text is one thing, but publishing a book is a whole different assignment. One that a group of students from this English class happily accepted. This book includes texts on sustainability, short stories, interviews and an infographic, all related to a sustainable lifestyle, and all written by the leaders and change agents of tomorrow:
    Lisanne Bos, Jorn Buiting, Arnoud Enting, Wessel Focke, Joep Jansen, Myrthe Koelemeij, Linde Koeweiden, Rudy Loos, Lodi Mol, Sterre Raven, Matthijs de Roovere, Debbie van Vegten, Chesko Woldendorp.
    Fabulous design and illustrations done by Lieke Gensen and Vera Schouten.
  3. Anca enthousiastmeert niet alleen de leerlingen maar ook haar collega's om nog duurzamer les te geven
  4. Anca is de grootste inspiratierol op school als het gaat om duurzaamheid. Er zijn docenten die specifiek les geven over duurzame vakken, maar toch springt Anca eruit als engels docente als het gaat om duurzaamheid. Anca heeft echt een passie als het gaat om duurzaamheid, het is haar levensstijl.
  5. Anca is telkens vernieuwend in de lessen en kijkt naar de behoefte van de leerlingen. De lessen worden in spelvorm gegeven, leerlingen krijgen vrije keuze en haalt mooie opdrachtgevers of sprekers over duurzaamheid binnen.
  6. Anca neemt zeker alle SDG's mee in haar lessen
  7. Anca heeft veel contacten in de duurzame wereld zo ook met de duurzaamheidsagenda van de gemeente tot aan jonge hippe duurzame bedrijven en deze contacten worden dan ingezet voor de lessen!