1. Hoe maakt de docent het onderwijs en daarmee de wereld duurzamer?
Alco heeft het afgelopen jaar een enorme stap gezet in zijn professionele ontwikkeling als duurzame docent. Zijn aanpak combineert praktijkgericht leren, maatschappelijke betrokkenheid en aandacht voor de toekomst, wat niet alleen zijn studenten inspireert, maar ook jonge kinderen kennis laat maken met duurzaamheid. Een van de hoogtepunten was zijn betrokkenheid bij internationale projecten. Samen met zijn studenten reisde hij naar Duitsland en Bosnië, waar ze oude schoolgebouwen en hotels opknapten door circulaire materialen te hergebruiken. Deze praktijkervaring gaf zijn studenten de kans om duurzame oplossingen in de praktijk te brengen en tegelijkertijd iets terug te doen voor de gemeenschap. Alco fungeerde hierbij niet alleen als begeleider, maar ook als rolmodel, door duurzaamheid en samenwerking centraal te stellen. Door dit samen te doen met meerdere bedrijven, en gasten werd dit een groot succes! Daarnaast heeft hij gewerkt aan het overbrengen van duurzaamheidsprincipes op een jongere generatie. Samen met zijn studenten ontwikkelde hij een lessencyclus voor kinderen in het primair onderwijs (PO) en speciaal basisonderwijs (SBO). In deze lessen maken kinderen op een speelse manier kennis met circulair bouwen en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Zo worden abstracte concepten zoals hergebruik en milieuvriendelijkheid concreet en leuk voor jonge kinderen. Dit project laat zien hoe Alco zijn rol als docent uitbreidt naar een breder maatschappelijk kader. Door actief met zijn studenten naar buiten te treden, laat Alco zien hoe leren in de praktijk waarde toevoegt. Hij betrekt zijn studenten bij de maatschappij, waardoor ze niet alleen vakinhoudelijke kennis opdoen, maar ook leren hoe ze als professionals een positieve impact kunnen maken. Deze verbinding tussen theorie en praktijk vormt de kern van zijn visie op onderwijs. Alco’s ontwikkeling als duurzame docent onderstreept zijn toewijding om niet alleen kennis over te dragen, maar ook bewustzijn te creëren en jongeren te inspireren om deel te worden van een duurzamere toekomst.
2. Hoe betrekt de docent leerlingen en studenten actief bij duurzaam onderwijs?
Alco heeft een unieke manier om zijn studenten actief te betrekken bij duurzame thema's, waarbij leren niet alleen plaatsvindt in het klaslokaal, maar ook in de echte wereld. Hij combineert praktijkervaringen, discussies en betrokkenheid bij de omgeving om duurzaamheid tastbaar en inspirerend te maken. Alco organiseert regelmatig excursies naar locaties waar duurzaamheid in de praktijk wordt gebracht, zoals circulaire bouwprojecten, afvalverwerkingsbedrijven of innovatieve bedrijven die werken met hernieuwbare energie. Tijdens deze bezoeken zien studenten hoe duurzame oplossingen worden toegepast en kunnen ze vragen stellen aan professionals in het veld. Dit vergroot hun inzicht en enthousiasme voor duurzame technieken. Alco betrekt studenten bij concrete projecten, zoals het opknappen van oude gebouwen in Duitsland en Bosnië met circulaire materialen. Hierdoor leren studenten niet alleen technische vaardigheden, maar ook samenwerken, plannen en problemen oplossen binnen een duurzaam kader. Deze hands-on ervaring helpt hen te begrijpen hoe duurzaamheid in de praktijk kan bijdragen aan maatschappelijke verbetering. In de lessen stimuleert Alco kritische reflectie door duurzame thema’s te bespreken. Onderwerpen zoals klimaatverandering, circulaire economie en sociale rechtvaardigheid komen aan bod. Studenten worden aangemoedigd om hun eigen mening te vormen en samen te zoeken naar oplossingen voor actuele uitdagingen. Door deze dialogen verbindt Alco duurzaamheid met hun dagelijkse leven en persoonlijke keuzes. Alco deelt zijn eigen reis als duurzame professional met zijn studenten. Hij vertelt over de lessen die hij leert tijdens zijn projecten, zijn inspiratie uit internationale samenwerkingen en hoe hij zich blijft ontwikkelen. Dit motiveert studenten om hun eigen leerproces serieus te nemen en na te denken over hun rol als toekomstige professionals in een duurzame wereld. Naast internationale projecten betrekt Alco zijn studenten ook bij de lokale gemeenschap. Bijvoorbeeld door samen lessencycli over circulair bouwen en de SDG’s te verzorgen voor kinderen in het PO en SBO. Dit geeft zijn studenten niet alleen de kans om anderen iets te leren, maar ook om te ervaren hoe duurzaamheid kan bijdragen aan sociale verbondenheid en bewustwording in de directe omgeving.
3. Hoe helpt de docent leerlingen en studenten om zelf duurzame keuzes te maken en actie te ondernemen (handelingsperspectief)?
Alco zet zich in om leerlingen en studenten niet alleen bewust te maken van duurzaamheid, maar hen ook te inspireren om zelf stappen te zetten en actie te ondernemen. Hij gebruikt een veelzijdige aanpak die gastsprekers, zijn eigen professionele ontwikkeling en betrokkenheid bij de naaste omgeving combineert. Alco nodigt regelmatig gastsprekers uit die werken binnen het domein van duurzaamheid, zoals ondernemers in de circulaire economie, onderzoekers op het gebied van hernieuwbare energie, of maatschappelijke organisaties die actief zijn rond klimaatverandering. Deze sprekers bieden praktijkvoorbeelden en laten zien hoe duurzaamheid op verschillende manieren kan worden toegepast. Hierdoor krijgen leerlingen en studenten inzicht in concrete carrièrepaden en inspiratie om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Alco deelt openlijk zijn eigen leerproces en ervaringen met duurzaamheid. Hij vertelt over de projecten waaraan hij werkt, zoals het opknappen van gebouwen met circulaire materialen en het ontwikkelen van educatieve programma’s voor jonge kinderen. Door zijn groei en uitdagingen te bespreken, laat hij zien dat duurzame keuzes niet altijd makkelijk zijn, maar wel mogelijk en waardevol. Zijn persoonlijke toewijding motiveert studenten om zelf stappen te zetten en te experimenteren met duurzame oplossingen. Alco betrekt leerlingen en studenten actief bij hun directe omgeving door hen deel te laten nemen aan lokale projecten. Dit kan variëren van het verzorgen van workshops over circulair bouwen voor basisschoolkinderen, tot meewerken aan buurtinitiatieven zoals het vergroenen van schoolpleinen of het organiseren van duurzame evenementen. Door dichtbij huis impact te maken, ervaren studenten dat zelfs kleine stappen een verschil kunnen maken en worden ze aangemoedigd om actie te ondernemen. Tijdens zijn lessen en projecten zorgt Alco ervoor dat leerlingen en studenten concrete tools aangereikt krijgen om duurzame keuzes te maken.
4. Hoe inspireert de docent anderen binnen én buiten de school om actief mee te doen aan de verduurzaming van het onderwijs?
Alco speelt een belangrijke rol als ambassadeur van verduurzaming binnen en buiten de school. Hij zet niet alleen zijn expertise in om zijn eigen lessen te verduurzamen, maar werkt ook samen met collega’s en externe partijen om een brede beweging richting duurzaamheid te creëren. Zijn aanpak is gericht op samenwerking, de toepassing van de SDG’s, en inclusieve, praktijkgerichte educatie. Alco gebruikt de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) als basis om verduurzaming in het onderwijs te integreren. Hij laat zien hoe deze doelen niet alleen op wereldschaal relevant zijn, maar ook praktisch toepasbaar binnen de schoolcontext. Hij organiseert workshops en presentaties waarin hij uitlegt hoe de SDG’s geïntegreerd kunnen worden in bestaande lessen en projecten. Dit helpt docenten in bijvoorbeeld de vakken maatschappijleer, techniek of biologie om duurzaamheid in hun lesstof te verweven. Hij gebruikt de SDG’s om verbanden te leggen tussen wat ze leren in de klas en de impact die ze kunnen hebben in de echte wereld. Door de SDG’s concreet te maken, zoals "circulair bouwen" voor doel 12 (verantwoorde consumptie en productie), inspireert hij studenten om bewust te handelen. Alco stimuleert samenwerking tussen opleidingen om duurzaamheid op verschillende niveaus en vakgebieden te bevorderen. Hij werkt samen met docenten van de opleiding onderwijsassistent om lesmateriaal te ontwikkelen dat gericht is op duurzaamheid. Onderwijsassistenten in opleiding leren hoe zij kinderen in het primair onderwijs kunnen betrekken bij circulair bouwen en andere duurzame thema’s. Dit zorgt ervoor dat duurzaamheid doorwerkt in de volgende generatie. Alco ontwikkelt lesmateriaal dat niet alleen gericht is op duurzaamheid, maar ook inclusief is, zodat leerlingen met verschillende achtergronden en niveaus toegang krijgen tot deze kennis. Alco benadrukt het belang van systeemdenken in zijn lessen. Hij helpt leerlingen en studenten te begrijpen hoe verschillende systemen (zoals energie, water, afval, en economie) met elkaar verbonden zijn. Alco gelooft dat leren over duurzaamheid het beste gebeurt in de praktijk. Hij neemt zijn studenten mee naar projecten buiten de school. Door zijn enthousiasme en concrete aanpak trekt Alco niet alleen collega-docenten, maar ook leidinggevenden en beleidsmakers binnen de school mee in zijn visie. Hij laat zien dat verduurzaming haalbaar is, zelfs in kleine stappen, en hoe het onderwijs hierdoor rijker, relevanter en toekomstgerichter wordt. Zijn inclusieve en samenwerkingsgerichte aanpak maakt verduurzaming niet alleen een doel, maar een gedeelde verantwoordelijkheid.
5. Met wie werkt de docent buiten de school samen?
- Buurtbewoners - Gemeenten - Provincie - Lokale bedrijven
Alco bouwt bruggen tussen het onderwijs en de gemeenschap door waardevolle samenwerkingen aan te gaan met diverse partijen, zoals buurtbewoners, gemeenten, de provincie en lokale bedrijven. Zijn aanpak zorgt ervoor dat duurzaamheid niet alleen in de klas wordt besproken, maar ook in de praktijk wordt gebracht, met positieve impact voor alle betrokkenen. Met buurtbewoners werkt hij aan projecten zoals vergroening en circulaire renovaties, waarbij hij bewustzijn en betrokkenheid stimuleert. Samen met gemeenten pakt hij lokale duurzaamheidsuitdagingen aan, zoals hergebruik van gebouwen, en maakt hij gebruik van gemeentelijke steun voor onderwijsprojecten. De provincie betrekt hij bij grotere thema’s zoals energie en waterbeheer, waardoor zijn studenten regionale impact leren begrijpen. Lokale bedrijven leveren restmaterialen, gastlessen en praktijkervaring voor circulaire projecten. Door deze partijen te verbinden, creëert Alco duurzame oplossingen, versterkt hij de gemeenschap en inspireert hij tot gezamenlijke actie.
6. Vertel waarom je deze docent waardeert en hoe deze docent jou inspireert in het verduurzamen van het onderwijs.
Alco inspireert mij door zijn toewijding aan duurzaamheid en zijn vermogen om onderwijs te verbinden met de praktijk en de samenleving. Zijn team is niet voor niks het duurzaamste team van het Alfa-college geworden. Hij laat zien hoe je leerlingen en studenten niet alleen kennis kunt bijbrengen, maar ook bewustzijn en verantwoordelijkheid kunt meegeven om een verschil te maken in de wereld. Zijn aanpak is doordacht, creatief en toekomstgericht, wat mij motiveert om mijn eigen onderwijs ook betekenisvoller te maken. Alco’s manier van werken, zoals het betrekken van buurtbewoners, samenwerken met gemeenten en bedrijven, en zijn focus op de SDG’s, laat zien hoe breed de impact van een docent kan zijn. Hij combineert passie voor duurzaamheid met professioneel leiderschap, en weet studenten te inspireren én actief te betrekken. Zijn voorbeeld herinnert mij eraan hoe belangrijk het is om vanuit je eigen waarden les te geven en continu te blijven groeien, zowel als docent als mens.