Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: MBO
  • School: Yuverta Houten, opleiding Paravterinair
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Maaike van Leeuwaarden is opgeleid als dierenarts en is (nog heel) even) lid van het team Paraveterinair bij Yuverta MBO Houten. Zij heeft niet alleen het team geënthousiasmeerd om na te denken over duurzaamheid in het onderwijs en meer specifiek in het paraveterinaire onderwijs. Vanuit de Hotspot diermanagement en welzijn heeft zij (samen met Denise en Bremke) de eerste Carrièrebeurs voor Para, Paard en Dier in Houten opgezet (komende editie ook met Rundvee erbij), om onze studenten kennis te laten maken met het toekomstige werkveld.
Ook stond Maaike aan de wieg van de Groene Veterinair, een initiatief van bij-duurzaamheid-betrokken dierenartsen, die inmiddels veel bekendheid en sympathie genieten.
Maaike's interesse is steeds meer richting duurzaamheid en natuur verschoven en ze heeft daarom de topopleiding Urban Green Development van Yuverta gedaan. Zij geeft hier inmiddels ook les.
Maaike gaat de diergeneeskunde / paraveterinaire opleiding en de Hotspot diermanagement en welzijn Houten verlaten om verder te gaan bij de Hotspot water, bodem en klimaat in Dordrecht. Wij gaan haar hartstikke missen en willen haar graag normineren als Duurzame Docent 2023, voor al haar nuttige duurzame bijdragen bij Yuverta en ver daarbuiten.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Bewustzijn creeren, laten meedenken over de (toekomstige) problemen in het werkveld en aanmoedigen om naar oplossingen te zoeken.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Door de studenten ook met een duurzame blik hun BPV in te laten gaan. Hoe gaat er aan toe in de dierenartspraktijk? Aanmoedigen om de studenten ook tijdens stage gesprekken hierover aan te gaan.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Maaike heeft (een groot deel ;-)) van het team enthousiast gekregen om na te denken over duurzaamheid in ons onderwijs zelf en te verwerken in de inhoud van ons onderwijs. Ze heeft ook regelmatig management in Houten wakker geschud dat er wel wat meer gedaan mag worden aan duurzaamheid.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Zie eerder

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Zie eerder

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

OP heel veel vlakken: zie antwoord 1

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

O.a. via de Groene Hotspot in Houten