1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.
Ik nomineer mijn collega Reggy Dresia, omdat hij op het luchtvaartcollege waar ik werk (voor de opleiding luchtvaartdienstverlening, MBO niveau 4) twee milieu-impacts van de luchtvaart een plek heeft gegeven in het curriculum van het praktijkvak cabine, te weten de CO2-uitstoot van de luchtvaart en de geluidsimpact. Dat zat hiervoor geheel niet in het curriculum, en Reggy is de eerste docent die daar verandering in heeft willen aanbrengen. Dat lijkt logisch en vanzelfsprekend, maar dat is het niet.
2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?
Dit initiatief is niet zozeer vraaggestuurd maar aanbodgestuurd. Het initiatief om in het curriculum meer kennis aan te bieden over de milieu-impact van luchtvaart komt niet voort uit een dringende wens hiertoe vanuit studentenpanels o.i.d. maar vanuit onze eigen analyse dat studenten heel weinig meekrijgen over tal van maatschappelijke discussies die gevoerd worden met betrekking tot klimaatverandering, maar bijvoorbeeld ook met betrekking tot de groei of krimp van Schiphol. Reggy vond dat goed burgerschap betekent dat studenten een grotere basiskennis hebben, zodat ze minder vatbaar zijn om in maatschappelijke discussies standaard de kant van de luchtvaartlobby te kiezen. Hiernaast is bij met name het opleiden van de toekomstige luchtvaartdienstverleners hun maatschappelijke verantwoordelijkheid een belangrijk thema.
3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?
Eén van de initiatieven die Reggy Dresia samen met zijn vakgroep collega’s heeft genomen, is om met alle studenten in leerjaar 1 in het leerpad Luchtvaart oriëntatie de documentaire 'Sky Gods - the price of our love of flying' te bekijken. Deze docu vormt een zoektocht naar zowel technische oplossingen als andere wegen die we moeten bewandelen om met onze reislust om te gaan.
4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?
Hij heeft zijn vakgroep meegekregen. Nu trekken we samen op om dit initiatief ook een vervolg te geven binnen andere vakgroepen, zoals burgerschap en Nederlands. De thema's gelijktijdig aan de orde stellen binnen diverse vakken en daarin de samenwerking zoeken. Heel simpel eigenlijk, maar hopelijk ook heel effectief!
5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?
Door het voortouw te nemen en studenten actief te betrekken bij actuele maatschappelijke discussies met betrekking tot duurzaamheid die in relatie staan tot hun (luchtvaart)beroep. Hen uitnodigingen anders te kijken en de problematiek serieuzer te nemen dan ze vaak uit zichzelf zullen doen. Discussie en “awareness” aanwakkeren!
6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.
Niet. Dit is eerder een voorbeeld van doen wat nodig is in plaats van doen wat nieuw is. Ik nomineer mijn collega niet omdat het een vernieuwer is, maar omdat hij gewoon doet wat docenten behoren te doen: hun onderwijs actueel houden, funderen in de wetenschap, studenten kritisch laten nadenken en kennis bijbrengen. De docent heeft ook een belangrijke voorbeeldfunctie.
7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?
Een docent heeft ook een voorbeeldfunctie naar de studenten toe. Hoe gaan studenten om met hun omgeving in de meest brede zin van het woord. Omgaan met afval, sensitiviteit, sociale omgang, respect, open houding, diversiteit, inclusiviteit, aandacht en focus. Paarse vrijdag is hiervan een voorbeeld.
8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.
Dit is nog niet aan de orde, voor zover ik weet. De docent heeft contacten met de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen over onder andere milieuproblematiek en curriculum als ex werknemer van Transavia en TUI.

