Vorig jaar ben ik als eindopdracht voor de opleiding Docent & Kennismanager groene sector, begonnen met het maken van een leertraject over duurzaamheid dat docenten makkelijk konden inzetten in de lessen. Het doel was om duurzaamheid op een laagdrempelige manier onderdeel te laten uitmaken van het onderwijs door een compleet product op te leveren voor docenten waarin zij zelf konden kiezen welke onderdelen zij wilden gebruiken. (3 spellen, duurzaamheidchallenges, verdiepende dia’s en een ontwerpproject)
Inmiddels zijn de kaartspellen voor het leertraject af en gedrukt en ben ik volop aan het testen en spelen met leerlingen en docenten op het ROC van Twente. Tijdens de dag van de duurzaamheid onderwijs (10 okt) en tijdens onze week van de duurzaamheid (21-25 nov) verzorg ik workshops voor docenten van het MBO, HBO en de Universiteit met de spellen. Daarnaast ga ik vanaf Januari ook bij een aantal VO scholen aan de slag met de kaarspellen.
Als ontwerpcriteria van het leertraject heb ik gekeken om iets te maken wat makkelijk ingezet kan worden, maar een diepe impact heeft. Door middel van Serious Gaming zet ik studenten (en leerlingen) aan het denken en ervaren zij wat voor impact zij hebben op de wereld.
In een (optionele) vervolgopdracht kunnen leerlingen zelf bepalen hoe zij aan de slag willen met duurzaamheid en hoe zij de wereld een beetje beter willen maken.
De spellen (en het bijbehorende leertraject) kunnen ingezet worden tijdens lessen Burgerschap, Biologie, Groen of mentorlessen.