Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: MBO
  • School: Friesland College
  • Jaar van aanmelding: 2021

In een stevig koersplan heeft het Friesland College vastgelegd dat de school - in organisatie en onderwijs - veel aandacht wil besteden aan de SDG’s. Het doel: studenten opleiden tot zogeheten praktische wereldburgers, die weten wat zij zelf kunnen bijdragen in hun eigen stukje van deze grote wereld. Mooie woorden! Maar hoe breng je deze integrale manier van werken dat in de praktijk, die zo juist belangrijk is in het MBO?

Als begeleider van het Leerbedrijf Invloed Studenten (LIS), waarin pakweg 35 jonge MBO’ers van verschillende opleidingen stage lopen, heeft Pier Mulder het promoten van die SDG’s tot opdracht gemaakt. Iedere student kiest er een om uit te zoeken wat zo’n SDG betekent en gaat hiermee aan de slag. Nu heeft LIS ook andere taken binnen school, maar dit thema loopt een heel studiejaar door. Pier Mulder laat hiermee een brede en integrale opvatting van duurzaamheid zien.

De rol van Pier Mulder is om de studenten te begeleiden want de studenten moeten hiermee zelf aan de slag om informatie te verzamelen en een plan te bedenken. Immers zo maak je er een goede ervaring van en zo leert een student het meest. Dit volgens de methode van praktijkgestuurd leren. Pier Mulder weet hiermee naast het inhoudelijk onderwijzen over duurzaamheid ook de studenten mogelijkheden te geven om bij te dragen aan authentieke oplossingen. Het is dus een project ván de studenten, al heeft Pier Mulder hierin natuurlijk geregeld een sleutelrol voor als het spannend wordt. En zeker moet je iemand soms op weg helpen naar de juiste info of een bruikbaar idee, maar het is prachtig hoe studenten zich dan zelf ontwikkelen en merken dat zij initiatieven kunnen nemen. En dat ze merken dat hun inzet télt en dat zij zelf bij kunnen dragen aan oplossingen.

Zo bouwt Pier Mulder op een inspirerende wijze aan een vruchtbare bodem van kennis en kunde. Heel nadrukkelijk komen alle SDG’s aan bod, inclusief sociale doelen die bij alle aandacht voor natuur en milieu wel eens onderbelicht zijn. Onderwerpen als; gelijke kansen, recht op goed onderwijs, een veilige omgeving. Ze komen naar voren in de aandacht voor SDG’s, maar ook in taken die te maken hebben met de stem van studenten ín de school. Pier Mulder vervult hiermee een inspirerend rol met deze onderwerpen omtrent duurzaamheid, voor docenten, leerlingen, collega’s en buiten de school.

Pier Mulder begeleidt dit project inmiddels samen met zijn bevlogen collega’s Liesbeth Julianus en Joëlle van der Molen. Dit doet Pier Mulder met veel liefde, in het belang van de SDG’s én voor de ontwikkeling van studenten. Het project straalt veel positiviteit uit naar de andere collega’s en studenten van het Friesland College, nu zo’n actieve club hiermee zichtbaar bezig is. Pier Mulder toont hiermee aan dat hij een vernieuwer in denken en doen is en brengt nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren en hij zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma’s en dergelijke.

Een bijzonder en vernieuwend voorbeeld was festival Global Land, waarin de studenten aan het eind van het studiejaar allemaal een actie rond hun ‘eigen’ SDG presenteerden op de campus in Leeuwarden. Ook waren diverse organisaties en experts aanwezig, om te vertellen over onderwerpen van het houden van bijen tot de vervuiling van de oceanen. Dat was een succesvolle dag in 2019, die het jaar daarop een groter vervolg zou krijgen. Ook andere scholen en organisaties sloten aan om zich te presenteren.
De plannen lagen klaar. Maar de Coronapandemie gooide roet in het eten. Er was geen ruimte voor zo’n evenement. En toen ging LIS ging online met uitzendingen van Global Goals TV, waarin studenten kleine reportages maakten om de praktijk van een SDG te verkennen. Dat leverde een reeks mooie uitzendingen op, met onderwerpen die varieerden van sexting en stress tot advies over goede bio-producten in de supermarkt en duurzame verlichting in FC-gebouwen.

De studenten gingen er op uit, zochten de wereld op en namen die wereld mee in hun items. Global Goals TV trok ook de aandacht van de Nederlandse Vereniging van de Verenigde Naties, die nu structureel wil samen werken in landelijke uitzendingen. En dat is mooi, want zo heeft LIS een brede impact. Pier Mulder werkt dus dan ook structureel en succesvol samen met externe partijen.
Pier Mulder ziet zijn rol hierin vooral als een ‘mogelijkmaker’, die de inspanning van studenten met studenten organiseert en hen kan inspireren om net wat verder op avontuur te gaan dan dat ze zelf denken te kunnen. Zo leren studenten dat zij impact kunnen hebben, als ze een duidelijk doel voor ogen hebben. En dat deze bijdraagt aan een betere wereld voor iedereen. En dat zij hierin ook anderen op sleeptouw kunnen nemen en dat het goed is om een praktische wereldburger te worden.

Voor Pier Mulder is deze vernieuwende manier van denken en doen een uitstekende en inspirerende manier om een zinvolle bijdrage te leveren aan de realisatie van de SDG’s. Als hij de studenten in combinatie met de SDG’s verder kan helpen, verdubbelt het effect van zijn inspanning zich gauw met het tienvoudige. En dat is nou mooi aan zinvol onderwijs.
Simone Filippini de voorzitter van Nederlandse Vereniging voor de Verenigde Naties (NVVN) en het voltallige bestuur draagt, vanwege zijn niet aflatende inzet voor de studenten en de SDGs en de ontstane vruchtbare en succesvolle samenwerking met het Friesland College met de NVVN, met plezier Pier Mulder voor tot Duurzame Docent van 2021.

Pier zelf aan het woord:

 In een stevig koersplan heeft het Friesland College vastgelegd dat de school - in organisatie en onderwijs - veel aandacht wil besteden aan de SDG’s. Het doel: studenten opleiden tot zogeheten praktische wereldburgers, die weten wat zij zelf kunnen bijdragen in hun eigen stukje van deze grote wereld… Mooie woorden! Maar hoe breng je dat in de praktijk, die zo belangrijk is in het mbo?

Als begeleider van het Leerbedrijf Invloed Studenten (LIS), waarin pakweg 35 jonge mbo’ers van verschillende FC-opleidingen in twee locaties stage lopen, heb ik het promoten van die SDG’s tot opdracht gemaakt. Iedereen kiest er eentje, om uit te zoeken wat zo’n SDG betekent en hiermee aan de slag te gaan. Nu heeft LIS ook andere taken binnen school, maar dit thema loopt een heel studiejaar door.

Mijn rol hierin is er een van begeleider, want de studenten moesten – en moeten – hiermee zelf aan de slag om informatie te verzamelen en een plan te bedenken. Zo maak je er immers een diepe ervaring van en leert een student het meest, volgens onze methode van praktijkgestuurd leren.

Het is dus een project ván de studenten, al heb je als begeleider natuurlijk geregeld een sleutelrol als het spannend is. En zeker: soms moet je iemand op weg helpen naar de juiste info of een bruikbaar idee, maar het is prachtig hoe studenten zich dan zelf ontwikkelen en merken dat zij initiatieven kunnen nemen. Dat hun inzet télt, zeg maar, en dat zij bij kunnen dragen aan oplossingen…

Zo bouw je aan een vruchtbare bodem van kennen en kunnen. Heel nadrukkelijk komen alle SDG’s aan bod, inclusief sociale doelen die bij alle aandacht voor natuur en milieu wel eens onderbelicht zijn. Gelijke kansen? Recht op goed onderwijs? Een veilige omgeving? Ze komen naar voren in de aandacht voor SDG’s, maar ook in taken die te maken hebben met de stem van studenten ín de school. LIS is een mondige club. En dat is mooi!

Ik mag dat allemaal begeleiden, inmiddels samen met mijn bevlogen collega’s Liesbeth Julianus en Joëlle van der Molen.Dat doe ik met liefde, in het belang van de SDG’s én de ontwikkeling van studenten. Dat straalt uit naar de rest van het Friesland College, nu zo’n actieve club hiermee zichtbaar bezig is.

Bijzonder voorbeeld was festival Global Land, waarin de studenten aan het eind van het studiejaar allemaal een actie rond hun ‘eigen’ SDG presenteerden op de campus in Leeuwarden. Ook waren diverse organisaties en experts aanwezig, om te vertellen over onderwerpen van het houden van bijen tot de vervuiling van de oceanen. Dat was een succesvolle dag, in 2019, die het jaar daarop een groter vervolg zou krijgen. Ook andere scholen en organisaties zouden - nog meer - aansluiten, om zich te presenteren.

De plannen lagen klaar. Maar: corona gooide roet in het eten.Er was geen ruimte voor zo’n evenement. En toen? LIS ging – als zo veel – online met uitzendingen van Global Goals TV (GGTV), waarin studenten kleine reportages maakten om de praktijk van een SDG te verkennen. Dat leverde een reeks mooie uitzendingen op, met onderwerpen die varieerden vansexting en stress tot advies over goede bio-producten in de supermarkt en duurzame verlichting in FC-gebouwen.

Ze gingen eropuit, zochten de wereld op en namen die wereld mee in hun items. GGTV trok ook de aandacht van de Nederlandse Vereniging van de Verenigde Naties, die samen wil werken in landelijke uitzendingen. En dat is mooi, want zo heeft LIS een brede impact.

Mijn rol hierin? Ik beschouw mezelf vooral als ‘mogelijkmaker’, die de inspanning van studenten met studenten organiseert en hen kan inspireren om net wat verder op avontuur te gaan dan zelf denken te kunnen. Zo leren ze dat zij impact kunnen hebben, als ze een duidelijk doel voor ogen hebben dat bijdraagt aan een betere wereld voor iedereen. En dat zij hierin ook anderen op sleeptouw kunnen nemen. Ofwel: dat het goed is om een praktische wereldburger te worden.

Voor mij is het een uitstekende manier om een zinvolle bijdrage te leveren aan de realisatie van de SDG’s. Als ik hen verder kan helpen, verdubbelt het effect van mijn inspanning zich gauw met het tienvoudige. Dat is nou mooi aan zinvol onderwijs.