Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: MBO
  • School: Yuverta
  • Jaar van aanmelding: 2021

Bjorn is docent bij de mbo-opleiding voeding en welzijn en initiatiefnemer van twee bijzondere projecten: Den Bosch breekt los en Digital Nomads. Hiermee zet hij sterk in op de sociale kant van duurzaamheid: inclusiviteit en gelijke kansen. Bjorn is ervan overtuigd dat hiervoor een duurzame relatie tussen docent en student voorwaardelijk is. Het bouwen aan die relatie begint met een ogenschijnlijke simpele vraag: wie wil je zijn? 

Elke student is anders en dus ook de manier waarop iemand leert is anders. Daarom was Bjorn jaren geleden al één van de initiatiefnemers van het project Den Bosch Breekt Los, samen met een groep collega's. De schoolbanken verdwenen deels uit het lokaal en de studenten richtten het vervolgens in op een manier die zij prettig vonden. Daarnaast mogen zij zelf aangeven hoe zij hun leerdoelen willen bereiken: dat kan door een excursie, een interview, een praktijkbezoek. Wat je leert staat vast, maar hoe je leert is aan de student. In 2019 zag in een nieuw initatief het licht: Digital Nomads. Na een zorgvuldige selectieprocedure gingen Bjorn en een collega op reis in Europa met zo'n 15 studenten met de bedoeling een maand weg te blijven. Het organiseren van de reis en de te bezoeken mensen en bedrijven onderweg maakte onderdeel uit van het project en is geheel door de studenten uitgevoerd. Helaas is de reis vroegtijdig afgebroken als gevolg van de pandemie. Neemt niet weg dat dit een geweldig initiatief was. 

In de klas staan de 17 sdg's als een toren van grote, gekleurde kubussen. Die roepen vragen op bij studenten en andere bezoekers waardoor het gesprek vanzelf op gang komt. Een voorbeeld van het in de praktijk werken aan deze doelen is een project waarin de studenten de reststromen van lokale restaurants in kaart brengen met een advies voor recycling of upcycling. Maar ook met studenten het gesprek aan gaan over hun mobiele telefoon en de grondstoffen die daarvoor nodig zijn en eventuele alternatieven als Fairphone. 

Bjorn heeft met zijn pedagogisch/onderwijskundig concept dat inclusiviteit als basis heeft de andere teams binnen de school geïnspireerd. Waar aanvankelijk sceptisch werd gekeken naar zijn in ogen van anderen veel te vrije aanpak, logen de resultaten er niet om en bleken de studenten op een natuurlijke manier zowel generieke als vakinhoudelijke vaardigheden te ontwikkelen. Vervolgens breidde de olievlek van deze andere manier van onderwijs ontwikkelen en uitvoeren zich uit naar andere scholen binnen en buiten de organisatie tot het ministerie van onderwijs aan toe. 

Uit bovenstaande blijkt wel dat Bjorn inspirerend, innovatief en integraal denkt. De verbinding met externe partijen weet hij vanzelfsprekend te leggen, of het nu om stagebedrijven gaat of om een toelichting aan mensen van het ministerie van OCW of de gemeente Den Bosch.