Debora Treep is een energieke en bevlogen pionier binnen het mbo-onderwijs (docent Stedelijk groen en natuurbeheer, Wellantcollege Rijswijk, opleidingsdocent Urban Green Development, Wellantcollege Amsterdam en nu werkzaam bij Yuverta mbo Amsterdam). Vijf jaar geleden zette zij de opleiding Urban Green Development voor het Wellantcollege op. Met als uitgangspunt: bij de studenten een duurzame grondhouding creëeren om bewust duurzame keuzes te kunnen maken en oplosingen aan te dragen voor actuele problemen. Ze ontwikkelde de 'Bewustzijnskoffer': een prachtig vormgegeven en inspirerende methode om studenten aan het denken te zetten. Tijdens een workshop op de Herman Brood Academie maakte ik haar mee als een collega die de studenten goed wist te prikkelen met actuele kennis, sterke vragen aan hen stelde en open stond voor de dialoog in een door haar ontspannen setting. Debora staat daarmee voor het toekomstgericht onderwijs, waarbij dienend leiderschap en een coachende rol van de docent van belang is om de studenten voor te bereiden op een duurzame samenleving.
Debora is terecht trots op haar duurzame activiteiten; hierbij haar c.v:
-
De opleiding UGD blijkt dermate vernieuwend, innoverend en onderzoekend te zijn dat deze zowel nationaal (Dutch Design Week 2018, oktober) als internationaal (Biënnale Istanbul Design 2018, uitnodiging en bezoek expertmeeting in september 2018) de aandacht trok.
-
De eerste prijs voor twee van onze producten, die we samen met de studenten maken (bewonerspaspoorten, staalkaarten) bij het Kenniscentrum Leefomgeving voor het Project de Groene gezonde wijk.
-
We hebben het Kans & Balans spel ontworpen, uitgevoerd door Studio 1:1, gebaseerd op de Donut economie. We spelen het met onze studenten en we worden door meerdere organisaties gevraagd om het in te zetten o.a. bij gemeentes, hoveniersbedrijven, Amsterdam Stadsdeel West, KWA bedrijfsadviseurs BV, Amersfoort (Milieuadviesbureau).
-
Green Village op het Science Park Amsterdam heeft ook onze leskoffers, deze zijn gericht op bewustzijn en bewustwording. Deze worden ingezet voor diverse scholen en andere samenwerkingsverbanden.
-
Voorzichtige kennismaking met Local Conference of Youth, LCOY (www.lcoy.nl/nl/start) en het beginnende platform Gogaia (gogaia.org)
-
Ontwikkelen van een prototype voor een nieuw te ontwikkelen bio-divers-schuurtje. We bouwen deze op het ‘buiten/experimenteer en oplossing biedend buitenterrein’ (TU Delft). Dit in opdracht van Hiltrud Potz van Groenblauw Atelier (zie het boek Groen-blauwe netwerken) en Maike van Stiphout van DS Landschapsarchitecten (zie het boek First guide to nature inclusive design). Deze boeken zijn onze 'bijbels' voor de opleiding.
-
Samen met de studenten maken we een plan voor zeven gezinnen die gaan pionieren in Oosterwold. Ze moeten voldoen aan de voorwaarden van het Handboek Oosterwold, met als hoofdthema 'Samen vormgeven aan een groene en duurzame leefomgeving'. Dit is inmiddels ook uitgevoerd.
-
Samenwerking met de Metaalkathedraal in Utrecht omtrent duurzaam onderwijs
-
We zijn gevraagd door een bouw- en ontwikkelingsbureau om twee van onze producten specifiek te maken voor een tender waar dit bureau aan deelneemt.
-
Gevraagd door het Clusius college om te helpen bij het opbouwen van een toekomstbestendig curriculum. Ook hebben we hier les gegeven met de Bewustzijnskoffer.
-
Samenwerkingsverbanden met Inholland en werken aan projecten via KCNL de gezonde wijk. Project Spoorwijk, Den Haag. Dit is een twee jaar lopend project.
-
Project Gezond leerklimaat, dit is ook een project gefinancierd door KCNL.
-
We richten onze eigen leeromgeving in, welke bestaat uit een atelierachtige werkplek met uitzicht op de buitenruimte. De buitenruimte en de werkplek zijn verbonden door een klimconstructie met blauwe regen overgroeit die leid naar de orangerie. Dit alles bij elkaar vormt een groene werkplek met voldoende inspiratie, die de student stimuleren anders en breder te kijken naar de opleiding waar zij mee bezig zijn. Het experiment aangaan met de directe leefomgeving. Het leren, creëren en groeien beperkt zich niet tot het klaslokaal, maar richt zich op de totale omgeving. Een leerklimaat is meer dan een klaslokaal.

