Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: Elzendaal College
  • Jaar van aanmelding: 2025

1. Hoe maakt de docent het onderwijs en daarmee de wereld duurzamer?

Dimphy Kuijpers en haar collega Luuk Kersten werken hecht samen aan de verduurzaming van het Elzendaal college in Boxmeer. Op dit moment werken ze met 5 bovenbouw leerlingen samen en hebben zij recentelijk een deel bibliotheek geopend. Verder mocht het Elzendaal ook nog een delegatie uit Duitsland verwelkomen. Zij kwamen een kijkje in de keuken nemen om te zien hoe je effectief aan duurzaamheidseducatie kunt doen.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen en studenten actief bij duurzaam onderwijs?

Samen met de leerlingen uit het Eco-team en de vak experts (sectie hoofd) heeft Dimphy samen met haar collega Luuk een curriculum analyse uitgevoerd. Uit deze analyse werd geconcludeerd dat er relevante verschillen tussen de vakken zaten. Laag scorende vakken, dus vakken die weinig aandacht aan duurzaamheid thema's besteden, waren geschiedenis, taal en wiskunde. Voor deze vakken heeft het onderzoeksteam suggesties en oplossingen aangedragen.

3. Hoe helpt de docent leerlingen en studenten om zelf duurzame keuzes te maken en actie te ondernemen (handelingsperspectief)?

Dimphy en Luuk gebruiken een echte hands-on approach. Ze dagen de leerlingen uit om zelf de drempels in het verduurzaming proces tegen te komen en hier ook zelf overheen te stappen. Door dit zekere vallen en weer opstaan en door successen goed te vieren leren de leerlingen dat zij met inspanning impact kunnen maken.

4. Hoe inspireert de docent anderen binnen én buiten de school om actief mee te doen aan de verduurzaming van het onderwijs?

Samen met het Eco-team werkt Dimphy erg veel aan de bewustwording rondom duurzaamheidsthema's zoals natuur, klimaat en biodiversiteit. Zo is er bijvoorbeeld een insecten hotel gerealiseerd, in samenwerking met alle leerlingen van de school. Het resultaat is dus niet alleen een goed werkend insecten hotel maar ook een volledige leerlingen populatie die zich bewust is van het bestaan en nut ervan.

5. Met wie werkt de docent buiten de school samen?

Er is vooral goede samenwerking met andere scholen. Wellicht bewust of onbewust, het Elzendaal lijkt een voorbeeld functie van goed onderwijs te worden in de regio. Zo wordt er gefuseerd met het Metameer, ook Eco-school, en staat Elzendaal open voor bezoeken van buitenaf, zoals de duitse delegatie. Dimphy en Luuk spelen hier, met collega's een belangrijke open rol in.

6. Vertel waarom je deze docent waardeert en hoe deze docent jou inspireert in het verduurzamen van het onderwijs.

Als begeleider van het Elzendaal heb ik tot dusver altijd fijne gesprekken en bezoeken gehad. Beiden, Dimphy en Luuk, zijn altijd erg open en enthousiast over datgeen waar ze op dat moment mee bezig zijn. Zelf door het computerscherm kunnen zij nog een negatieve bui doen omslaan. Het is dit soort enthousiasme dat nodig is om de duurzame transitie op stoom te houden.