Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: RSG Pantarijn
  • Jaar van aanmelding: 2025

1. Hoe maakt de docent het onderwijs en daarmee de wereld duurzamer?

 Wouter heeft zes jaar geleden een Eco-Team opgestart bij het Pantarijn in Wageningen. Met het team probeert hij steeds stappen te zetten om duurzamer te denken en te doen op school. Hij besteed niet alleen aandacht aan de SDG's in zijn eigen lessen, maar probeert ook andere docenten te inspireren. Zo denkt hij graag mee met collega’s over hoe zij met hun vak de sdg's in hun les kunnen verwerken en met leerlingen aan de slag kunnen gaan om duurzaam te denken en te doen.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen en studenten actief bij duurzaam onderwijs?

 Met zijn leerlingen heeft hij al veel voor elkaar gekregen en duurzaamheid op de kaart gezet (vegan kebab verkocht in de kantine in samenwerking met Karma Kebab op World Vegan Day; peultjes verbouwd met de mentorklassen van klassen 1 en 2 (grootste plant won); meegedaan aan warme truiendag en deel van het geld van verkochte truien naar het goede doel; meegeholpen aan een duurzaam festival op het universiteitsterrein van de WUR en meegedaan aan een klimaatmars op de fiets in Wageningen.

3. Hoe helpt de docent leerlingen en studenten om zelf duurzame keuzes te maken en actie te ondernemen (handelingsperspectief)?

 Door de leerlingen in het Eco-Team zelf aan het stuur te laten staan en hen daarin te ondersteunen. Zij kiezen waar ze aan willen werken en bedenken de creatieve ideeën. Hij geeft aan dat hij enorm geniet van de coachend rol i.p.v. docent gestuurd contact met leerlingen en het empowerment dat hij ziet bij leerlingen. Hoewel het soms zoeken is, weet hij dat je fouten moet durven maken om verder te komen.

4. Hoe inspireert de docent anderen binnen én buiten de school om actief mee te doen aan de verduurzaming van het onderwijs?

Dit jaar was er voor het eerst een Pantarijnbrede studiedag met vier scholen. Hier heeft Wouter twee workshops gegeven, waarbij hij zijn ervaringen, kennis en enthousiasme heeft gedeeld. In de ochtend samen met Eco-Schools Nederland over hoe je kunt starten met duurzaamheid op school. In de middag is hij verder met collega’s in gesprek gegaan over duurzaamheid bij het Pantarijn.

5. Met wie werkt de docent buiten de school samen?

 Workshop samen met Eco-Schools Nederland Partner geweest van Wageningen Klimaatneutraal Meegedaan aan door studenten georganiseerde Klimaatmars Vegan Kebab in kantine geserveerd door Karma Kebab Globus festival met de WUR Module over zwerfafval ontwikkeld met de gemeente Wageningen en het Groene Wiel In gesprek met docenten van andere Pantarijn locaties op studiedag

6. Vertel waarom je deze docent waardeert en hoe deze docent jou inspireert in het verduurzamen van het onderwijs.

Hij ziet het werken aan duurzaamheid vanuit hoofd, hart en handen. De workshop voor collega's wilde hij beginnen vanuit het zoeken naar verbinding met het onderwerp en elkaar. Door zich zelf kwetsbaar op te stellen en zich eerlijk uit te spreken, ontstond er ook voor collega's een veilige sfeer om het gesprek te voeren over hoe zij kijken naar duurzaamheid. In de wereld en in het onderwijs. Dat gesprek was een hele waardevolle basis om vanuit te werken met hoofd en handen. Het voorleven en zijn eerlijke en lerende houding inspireerde mij!