Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: Zonecollege
  • Jaar van aanmelding: 2025

1. Hoe maakt de docent het onderwijs en daarmee de wereld duurzamer?

Brechje heeft eco-schools op poten gezet binnen Zone.college vmbo locatie Doetinchem. Al een jaar of 4 is zij de kartrekker van het eco-team. Ze is echt de vlaggendraagster en ambassadeur. Ze valt op door haar enorme betrokkenheid bij leerlingen, de ruimte die ze leerlingen geeft om eigen ideeën in te brengen. Ze is proactief, komt met creatieve projectideeen. Ze levert een belangrijke bijdrage aan het verbinden van de eco-teams op alle 6 vmbo-locaties van Zone.college. Ze krijgt binnen haar team Groen collega's mee en creëert een breed draagvlak. Ze blijft mooie initiatieven en kansen delen. Brechje heeft een aanstelling als Docent Gezonde Wereld en geeft in de onderbouw Groene Wereldoriëntatie. Ook binnen deze taken als docent heeft zij voortdurend oog voor duurzaamheid. Denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid in het curriculum, samenwerking met externe partners en de keuze van materialen voor de praktijklessen.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen en studenten actief bij duurzaam onderwijs?

Brechje staat erg open voor ideeën van leerlingen, ze geeft leerlingen daar alle ruimte voor en stimuleert hen om zich uit te spreken. Met leerlingen die in het eco-team willen heeft ze een intakegesprek. Vragen die ze stelt is: wat is hun motivatie, waar willen ze een bijdrage aan leveren? Daar gaat Brechje vervolgens mee aan de slag, samen met de leerlingen. Deze input brengt Brechje ook breed in de school in, om veranderingen te kunnen doorvoeren. Denk bijvoorbeeld aan ideeën rondom: de inrichting van de buitenruimte van de school (meer natuurinclusief), circulair werken (bovenbouw praktijklessen), de inrichting van de kantine en het betrekken van leerlingen hierbij (vanuit het ideaal van 'de gezonde kantine')

3. Hoe helpt de docent leerlingen en studenten om zelf duurzame keuzes te maken en actie te ondernemen (handelingsperspectief)?

Dit is precies wat Brechje kenmerkt: door te werken vanuit ideeën van de leerlingen en hun belevingswereld zijn de projecten en activiteiten die opgepakt worden heel praktisch en zichtbaar. Een voorbeeld: met leerlingen samen is een kas ingericht met tweedehands kleding van leerlingen en docenten. Leerlingen verzorgden de 'verkoop' van de kleding. Ter inspiratie is vooraf een workshop georganiseerd voor het eco-team samen met de klimaatburgemeester in Doetinchem over 'wat een klerenzooi' (de impact van fast fashion). Leerlingen leerden over de impact van kleding en de kansen die hergebruik van kleding bieden. Ander voorbeeld: de ontwikkeling van een composthoop voor de moestuin van de school (ook vanuit het ideaal van circulair werken). Derde voorbeeld: Brechje heeft met leerlingen een ontwerp gemaakt voor een afvalstraat (gericht op zichtbaar maken van afvalscheiding en -verwerking).

4. Hoe inspireert de docent anderen binnen én buiten de school om actief mee te doen aan de verduurzaming van het onderwijs?

Brechje heeft een soort opgewektheid die aanstekelijk is. Ze zoekt kansen, bedenkt praktische oplossingen voor problemen, pakt door, komt met mooie voorbeelden. Ze leeft echt voor hoe we ons als school kunnen ontwikkelen, door goed samen te werken. En dat allemaal vanuit een enorme betrokkenheid bij haar leerlingen en collega's.

5. Met wie werkt de docent buiten de school samen?

- Ouders van leerlingen - Gemeenten - Natuur en Duurzaamheids-Educatiecentra - Waterschappen

Brechje werkte samen met de klimaatburgemeester van Doetinchem (organisatie workshop over textiel), Staatsbosbeheer (rondleiding voor leerlingen van Groene Wereldorientatie door boswachter, over onderhoud, biodiversiteit, natuurbeheer), Staatsbosbeheer (verzorgen van groenonderhoud door leerlingen samen met de boswachter), Waterschap (rondleiding voor leerlingen over waterzuivering). Via haar leerlingen bereikt ze ook de ouders, en neemt ze de ouders mee in idealen en oplossingen om meer duurzaam te leven. Voor haar eigen professionele ontwikkeling werkt ze samen met Leren voor Morgen/eco-schools, maar bezoekt ze bijvoorbeeld ook een themadag over natuurinclusieve landbouw.

6. Vertel waarom je deze docent waardeert en hoe deze docent jou inspireert in het verduurzamen van het onderwijs.

Het bijzondere van Brechje is dat ze een warm hart en actie voor duurzaamheid combineert met een grote liefde voor haar leerlingen. Ze geeft leerlingen ruimte, staat altijd open voor een tweede kans voor leerlingen. Ze volgt de actualiteit op het gebied van duurzaamheid, en betrekt haar collega's bij kansen die ze ziet. Ze denkt ook echt vanuit de 'winst' die je als school kunt boeken. Bijvoorbeeld: het werken met een moestuin vraagt om een investering maar kan ons als school ook heel veel opleveren (namelijk: inspiratie voor een gezonde levensstijl voor leerlingen, maar ook voor docenten). Ze zet zich altijd in om collega's bewust te maken van het feit dat alle kleine beetjes helpen. Ze streeft echt naar beweging hierin van ons als school. Ze draagt haar overtuiging op een heel mooie en inspirerende manier uit. Ze staat er echt voor!