1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.
Amsfort College is vorig jaar begonnen met vergroening van het schoolplein. Onder begeleiding van docente Monique Seijsener vergroenen de leerlingen tijdens de Be-Strong-lessen stukje bij beetje hun schoolplein. De middelbare school heeft in het rooster ruimte vrijgemaakt voor leren vanuit verschillende invalshoeken. Hierdoor worden leerlingen zich sneller bewust van welke kwaliteiten ze allemaal hebben of nog willen ontwikkelen. In de Be-Strong-lessen rekenen leerlingen bijvoorbeeld met maten bij het kopen van materiaal dat nodig is voor het vergroenen van het schoolplein.
De middelbare school heeft in het rooster ruimte vrijgemaakt voor leren vanuit verschillende invalshoeken. Hierdoor worden leerlingen zich sneller bewust van welke kwaliteiten ze allemaal hebben of nog willen ontwikkelen. In de Be-Strong-lessen rekenen leerlingen bijvoorbeeld met maten bij het kopen van materiaal dat nodig is voor het vergroenen van het schoolplein.
2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?
Amsfort College ziet dat de leerlingen de praktijklessen waardevol vinden, omdat ze leren waarom een groen plein beter is dan een betegeld plein. Ze ervaren zo dat ze stap voor stap ergens komen, dat ze moeten durven beginnen en dat ze leren door te doen. Het afgelopen jaar hebben de leerlingen al veel gedaan. Ze vlochten wilgentenen, haalden tegels eruit, groeven gaten voor planten, leerden planten en strooiden dennenschors strooien. Ook kreeg de school 6 nieuwe bomen van Gemeente Amersfoort..
3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?
Het afgelopen jaar hebben de leerlingen al veel gedaan. Ze vlochten wilgentenen, haalden tegels eruit, groeven gaten voor planten, leerden planten en strooiden dennenschors strooien. Ook kreeg de school 6 nieuwe bomen van Gemeente Amersfoort.
Deze “Bestrong-groen’ is uitgegroeid tot een papier-plant-plein-onderhoud, reparatie en klus-groep, waarin leerlingen automatisch meegenomen worden in het hergebruik van materialen en het scheiden van afval.
4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?
Het vergroenen van school is een hele zichtbare actie, waarop heel positief is gereageerd. Ook het ‘durven beginnen’ is hierin vaak aangehaald. Door deze ‘toon’ te zetten, wordt het voor collega’s makkelijker om aan te haken.
5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?
Groene Schoolplein project met leerlingen gaat decente Monique Seijsener presenteren tijdens de VO Inspiratiedag bij CNME Amersfoort
6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.
Monique nam initiatief om schoolplein te vergroenen samen met de leerlingen. Als sluitstuk is er een compostbak gemaakt, waar het afval uit het kooklokaal terecht komt.
In de praktijklessen maken we zichtbaar gebruik van ’gebruikte materialen’. Voor het maken van prototypes hoef je geen nieuw papier te pakken. Bij het leren naaien, maak je van oude handdoeken nieuwe washandjes en zo voort.
7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?
Door projectgebaseerd leren ervaren leerlingen wat de voordelen zijn van een groene tuin/schoolplein. Na het vergroenen van de tuin, zijn we doorgegaan met grote planten in de school.
8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.
Monique gaat ook buiten haar school docenten inspireren tijdens VO inspiratiedag op 6 maart in Het Groene Huis/ CNME Amersfoort. Ze heeft bomen aangevraagd bij de gemeente Amersfoort en 6 bomen gekregen.

