1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.
Leonie is een duurzame docent in hart en nieren. Niet alleen leeft zij het zelf in al zijn facetten voor, ook wijst zij leerlingen hier op een prettige en vanzelfsprekende manier op. Haar eigen leefstijl is een inspiratiebron voor vele collegae: reizen met OV (geen auto), veganistisch eten, geen nieuwe spullen kopen en wanneer zij op zoek is naar een gerecyclede regenjas van petflessen zoekt ze die op Vinted en laat ze hem dolblij en trots zien. Ook laat zij zich zien bij Klimaatmarsen en is ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Klimaat en biodiversiteit. Ook stuurt ze ABP met alle liefde een bericht om ze te wijzen op de investering in fossiele brandstoffen en palmolie. Sinds dit schooljaar is het Bonhoeffer lid van Eco-schools en Leonie is van begin af aan betrokken bij het eco-team en zorgt dat de leerlingen hun acties ook tot uitvoer kunnen brengen, samen met een aantal andere duurzame collegae. Daarnaast is Leonie in de vakken die zij geeft met duurzaamheid en brengt duurzame projecten tot stand (zie verder).
2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?
Leonie is enorm benaderbaar en de leerlingen zijn al snel om die reden op de hoogte van haar duurzame levensstijl. Ze vragen haar graag om haar mening en zo ontstaat er vaak een mooi (duurzaam) gesprek of vloeit er een duurzame actie samen met de leerlingen uit voort. Zo heeft zij samen met leerlingen vorig jaar veganistische kwarktaart gemaakt, om leerlingen te laten ervaren hoe makkelijk en lekker het is om veganistisch te koken. Leerlingen vragen namelijk vaak: ”wat eet u dan?,,. Door samen te koken/bakken of proeven ervaren leerlingen dat er niks in te leveren hoeft op smaak. Bij de lessen Techniek en Onderzoeken & Ontwerpen worden leerlingen altijd uitgedaagd om duurzame ontwerpen te maken. Leerlingen recyclen hun werkstukjes als ze deze niet mee naar huis willen maken, maar er zijn ook opdrachten geschreven waarbij leerlingen gebruiksvoorwerpen upcyclen.
3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?
Door actief mee te werken aan het eco-team biedt Leonie automatisch handelingsperspectief aan leerlingen. De acties die leerlingen bedenken worden concreet gemaakt en zo veel mogelijk samen met de leerlingen tot uitvoer gebracht. Zo kwam het eco-team bijvoorbeeld met het idee om, naast de kledingruilbeurs, ook een boekenruilkast te introduceren. Leonie gaat direct samen met de leerlingen aan de slag. Leonie maakt ruimte in haar lessen om bijvoorbeeld de boekenkast voor de boekenruilbeurs te maken. In eerste instantie was het plan om deze kast te maken van resthout maar toen er te weinig hout beschikbaar bleek zijn de leerlingen zelf naar de Kringloop gegaan en vervolgens in de lessen TNO samen met Leonie de kast omgebouwd tot een bruikbare boekenruilkast. Door bij de lessen TNO te leren om spullen te repareren zien leerlingen dat zij er zelf voor kunnen zorgen dat spullen langer mee gaan. Leerlingen komen ook buiten de lessen om vaak bij Leonie langs om spullen te laten repareren (vb: mok kapot (Leonie geeft ze de 1-secondenlijm), scheur in broek (samen bedenken hoe dat kan worden opgelost)).
4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?
Door binnen het Technasium samen te werken met collegae van andere vakken krijgt Leonie als vanzelf ook andere collegae mee in haar duurzame kracht. Daarnaast wil zij graag dat het schoolplein groener wordt, maar ook het dakterras is toe aan een groene opknapbeurt. Deze plannen staan nog in de kinderschoenen, maar hopelijk kunnen deze worden uitgevoerd.
5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?
Leonie heeft samen met de gemeente BUCH, afvalverwerker GP Groot en SE Lab het project Tiny House vormgegeven. Het project ziet er als volgt uit: leerlingen uit de brugklas ontwerpen en Tiny House en de leerlingen van Mavo 3/4 bouwen deze in een afgedankte bouwkeet met enkel materiaal uit de circulaire bouwhub van GP Groot. Het project is inmiddels het paradepaardje van de gemeente om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met het materiaal van de bouwhub van GP Groot (zie bijlage)
6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.
Leonie bruist van de vernieuwende duurzame ideeën. Zij verzint ze niet alleen maar weet ze ook tot concrete acties om te zetten. Een greep: In juni 2023 heeft ze samen met leerlingen, mede door hun nieuwsgierigheid, een veganistische kwarktaart gemaakt (huh, kan dat dan? Ja dat kan!). Op de Dag van de Duurzaamheid heeft zij de workshop veganistisch Bakken verzorgd, deze was binnen no-time vol! Verder zijn er plannen om het dak van Technasium te vergroenen (daktuin) zodat daar de leerlingen in een groene omgeving kunnen werken. Er ligt een lesplan om hier een lessenreeks omheen te bouwen.
7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?
Leonie geeft niet alleen les in het vak Techniek Natuur en Onderzoek (TNO) maar geeft ook het vak Onderzoeken en Ontwerpen (O&O) op het Techasium en het nieuwe vak Technologie en Toepassing (T&T), praktijkgericht vak op de Mavo. Al deze vakken zijn vakoverstijgend en gericht op duurzaamheid.
8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.
Voor alle eerdergenoemde vakken waarin Leonie lesgeeft wordt de samenwerking gezocht met externe partijen. Als voorbeeld: het Hout & Meubileringscollege in Amsterdam (interieur van Tiny House), Se.Lab (richt zich op het versnellen van sociale innovatie.), Gemeente Buch.

