Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: Yuverta Mavo Aalsmeer
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Ze is hoofd van het eco-team van de school. In haar lessen besteedt ze er ook veel aandacht aan.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Sowieso via het eco-team, waarin er heel veel ruimte is voor initiatief voor leerlingen. Ze geeft lessen business class en daarin hebben de leerlingen heel veel ruimte voor eigen initiatief.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Mevrouw Ros komt zelf ook met ideeën voor 'een andere manier', zodat je als leerling ziet welke wegen er nog meer naar Rome leiden. Mevrouw Ros is ook heel goed in 'thinking outside the box'

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Je komt ondertussen duurzaamheid overal in de school tegen. We weten niet precies hoe ze het doet, maar het is haar blijkbaar wel gelukt.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Leerling Carlito zegt dat hij geïnspireerd is geraakt doordat mevrouw Ros iedereen op zijn of haar talent weet aan te spreken. Hij is zelf erg met ICT bezig en mevrouw Ros stimuleert hem om zijn ICT vaardigheden binnen het eco-team in te zetten.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Mevrouw Ros heeft goede ideeën. Vorig schooljaar is er een voedselbos aangelegd. Er gingen een aantal docenten weg. De namen van de docenten zijn gekoppeld aan de bomen waardoor ze altijd verbonden blijven aan de school.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Dit gebeurt sowieso binnen het eco-team

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Mevrouw Ros organiseert voor het vak busines class elk jaar een goede doelen markt. Goede doelen komen dan naar de school en presenteren zichzelf via een kraampje. Leerlingen kiezen een goed doel en gaan daar dan geld voor inzamelen.