1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.
Karine van Campen is een jonge vrouw die oorspronkelijk les gaf in Bloemschikken op de tuinbouwschool Yuverta in Amersfoort. Zij is vrolijk en energiek en heel betrokken met de omgeving. Zij heeft het vak Duurzaamheid in de school geïntroduceerd en betrekt de vakgroep 'Groen' in haar plannen om de school te verduurzamen.
2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?
De leerlingen van het vmbo nemen zelf spulllen me om te recyclen en te pimpen. Denk aan schoenen, tassen en kleding, Karine heeft een naaimachine aangeschaft en is op Naailes gegaan om de leerlingen te kelpen zelf kleding te herstellen en vermaken.
3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?
Karine weet dat de leerlingen het soms lastig vinden om thuis ook duurzaam te zijn. Ze laat in oudergesprekken en presentaties de leerlingen zien aan ouders wat er thuis verandert kan worden. ook maken de leerlingen opdrachten als 'duurzaam wonen'
4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?
Karine presenteer tijdens vergaderingen en opendagen het werk van de leerlingen en zorgt er bv voor dat de team en studiedagen plaats vinden in het groene huis van Amersfoort. De samenwerking met deze duurzame stichting heeft ze zelf gelegd en de samenwerking is steeds groter geworden.
5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?
Voor de opleidingschool van yuverta Amersfoort (SOiGO - samenopleiden in groen onderwijs) is Karine werkplekbegeleider. De studenten van Aeres en de hogeschool van Utrecht begeleidt zij met de lesjes die de studenten zelf mogen verzinnen. (vaak geeft ze al wat ideeen) Menig ouder heeft in oudergesprekken aangegeven dat ze thuis wel om moeten omdat de leerlingen het opschool geleerd hebben.
6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.
Het lesprogramma in samenwerking met het groene huis is uniek, de leerlingen gaan er op de fiets heen en maken daar opdrachten voor de thuissituatie en voor de wijk. Leerlingen lopen trots met tweedehands gepimpte schoenen door de school en dat is voor vmbo leerlingen echt bijzonder.
7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?
Karine heeft duurzaamheid in de vakgroep groen op een natuurlijke manier ingevoerd - zonder druk, De keuken is meer bezig met het tegenn gaan van voedsel verspilling er worden materialen hergebruikt en zelf de bloemen en inpakmateriaal worden nu tegen het licht gehouden of dat niet duurzamer kan.
8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.
Het groene huis is een educatiecentra waar Karine veel mee samenwerkt - maar doordat de leerlingen ook stage lopen zien we dat ook de bedrijven geconfronteerd worden met vragen van pubers over klimaatvriendelijk, energie, isolatie en hergebruik. Voor de buurt bewoners staat er zomers een kraam bij de school waar de producten die de leerlingen maken voor een kleine vergoeding is aan te schaffen.

