1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.
Katherine Mackenzie is een docent die haar baan gekozen heeft om impact te maken. Toen ze haar sollicitatiegesprek bij de AICS had heeft ze meteen duidelijk gemaakt dat ze iets met klimaatbewustzijn wilde doen. Toen is afgesproken dat ze het eco-team zou gaan begeleiden.
2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?
Het hele idee van het AICS eco-team is dat het 'student-led' is, dus geleid door leerlingen. Leerlingen bedenken zelf de acties die ze willen doen, zoals het organiseren van een tweedehands kledingmarkt of een afval-actie.
3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?
Door ze zelf actie te laten nemen, door veel inhoudelijke kennis te delen en door zelf een inspirerend voorbeeld te zijn wat betreft de keuzes die ze maakt in haar leven (ze eet veganistisch, draagt geen nieuwe kleding, is volgens mij actief bij XR).
4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?
Via de leerlingen, via het curriculum en door gesprekken aan te gaan. Zo heeft ze veel gesprekken gehad over de catering op de AICS die vegetarisch is maar die ze graag vegan zou willen hebben.
5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?
Leerlingen zijn dol op Katherine, ze is heel populair als docent. Ik denk dat dat komt door de combinatie van inhoud in haar lessen, persoonlijke drive en missie en het stimuleren van actie bij de leerlingen zelf.
6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.
Kathrine heeft een eco-team opgezet van maar liefst 200 leerlingen. Dat is enorm en daarmee vernieuwend! Ze heeft er ook voor gezorgd dat in de week van Earth day 3 dagen lang alle vakken lesgeven over duurzaamheid. De leerlingen komen onder haar leiding met unieke acties. Zo is er een keer 3 dagen niet schoongemaakt op school, dat was een idee van de leerlingen, omdat ze klasgenoten bewust wilden maken van al het afval dat ze produceren en hoe weinig zorg ze dragen voor hun eigen omgeving.
7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?
Katherine heeft samengewerkt met het Erasmus+ TINTIN project, met het ECCC climate project, met Global Citizenship en Service Links en met de Green Businessclub op de Zuidas.
8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.
Het meest indrukwekkende vind ik dat Kathrine meerdere eco-teams van Dutch International Schools (DISS schools) uit heel Nederland heeft samen heeft gebracht tijdens DISS eco day. Vanuit elke school waren er 3 tot 5 representanten aanwezig en de focus van de dag was inspiratie, samenwerking en gemeenschap.
