1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.
Trine is een docent die oorspronkelijk uit Finland komt. Dit kenmerkt haar, omdat ze enorm veelzijdig is en heel holistisch over onderwijs nadenkt. Ze neemt veel eigen initiatief en kan goed met vrije kaders omgaan.
2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?
Trine heeft als duurzaamheidscoördinator op DENISE een GreenTeam van leerlingen opgezet. Ook in haar de vakken die ze geeft, 'Environmental Systems & Societies', en biologie geeft ze veel aandacht aan duurzaamheid.
3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?
Ze laat de leerlingen veel eigen initiatief nemen. En dat gebeurt ook. Ik weet helaas niet zo veel voorbeelden, maar wat ik wel weet is dat de leerlingen meerdere acties hebben bedacht om energie te besparen. Ze hebben onder andere stickers gemaakt voor de radiatoren waarop de tip staat om de checken of het raam open is. Ze hebben ervoor gezorgd dat er in alle lokalen papierbakken staan. Ze deden volgens mij iets met de kantine en met afval.
4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?
Ze deelt een heleboel tips en pakt ook het podium. Zo gaven de leerlingen van het GreenTeam een assembly en doet Trine mee aan de Roadshow Duurzaamheid.
5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?
Trine leeft de duurzaamheid zelf ook voor, dat zie je aan persoonlijke keuzes die ze maakt. Ze gaat ook naar bijeenkomsten over het onderwerp, is aangesloten bij Teachers for Climate en bij het Duurzaamheid Docentennetwerk van Espritscholen. Ze is een inspiratie omdat ze niet alleen veel kennis heeft over het onderwerp, maar daar ook zelf naar handelt.
6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.
Ja, wat Trine opzet is vernieuwend voor de school. Voor de school DENISE is deze aandacht voor duurzaamheid en het hebben van een GreenTeam nieuw. Trine heeft er ook zelf voor gezorgd dat ze de functie van duurzaamheidscoördinator in haar school gekregen heeft.
7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?
Trine zorg ervoor dat de school meedoet aan het Young Innovators Programma. Dit wordt vakoverstijgend aangevlogen omdat docenten vanuit meerdere vakken de leerlingen hierop voorbereiden.
8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.
Stichting technotrend en Esprit Duurzaamheid Docentennetwerk.

