Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: Cartesius Lyceum
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Dabrowka zet zich al jaren in voor fantastische Erasmus+ uitwisselingen, die haar school (het Cartesius Lyceum) typeren en iets extra's geven. Al meer dan 5x is duurzaamheid het centrale onderwerp geweest van zo'n uitwisseling. Ze heeft zelfs contact gehad met Sir David Attenborough om de leerlingen extra te motiveren.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Namen van de Erasmus+ programma's die Dabrowka heeft opgezet zijn: The Change Begins with YOUth: What is your Green Power?" en "Happiness and Sustainability". De programma's draaien om de leerlingen. Leerlingen komen met ideeën voor activiteiten en met input tijdens de activiteiten.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Tijdens de reizen zijn leerlingen aan de slag gegaan met duurzaamheid. Ze hebben niet alleen veel geleerd, maar ook veel gedaan. Zo hebben ze plastic gevist in de grachten en de oceaan, veel geleerd over de kledingindustrie en daarna ook eigen kleding ontworpen en gemaakt en spellen gespeeld die dilemma's van klimaatverandering linkten met gamification.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Ze werkt samen met enkele collega's, maar is zelf wel echt de grote drijvende factor achter deze uitwisselingen en de focus op het onderwerp duurzaamheid.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Haar combinatie van kennis van de natuurwetenschappen en duurzaamheid en haar internationale benadering maakt Dabrowka een unieke inspiratiebron.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Het internationale perspectief, met steeds een lokale context en lokale uitdagingen is vernieuwend. Zo zijn ze een week naar Adra (Almeria/Andalusia) geweest om daar deel te nemen in activiteiten rondom hernieuwbare energie. Zelf zegt Dabrowka hierover: "The place of the mobility was not randomly chosen, on the contrary: Andalusia (the whole Costa del Sol) is equally important as a fantastic holiday region, the location of greenhouses and a research centre of solar energy, too. Amid our stay in Adra, we not only participated in various cultural activities, but we also visited The Solar Platform of Almería (PSA/Tabernas/SP), the largest concentrating solar technology research centre in Europe with its 20 000 mirrors collecting the solar thermal energy. During our workshops at school, we were triggered and engaged in numerous activities that linked gamification and climate change dilemmas. It was our fifth meeting regarding the project and we see that we have been growing, not only as a group, but also the profoundness of our project, its impact and the engagement of students (and teachers). After such a well-prepared meeting, it's not only the compliments to our Spanish colleagues that count, but also the connection we all made to be part of the Green Future."

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Weten en doen, lokaal en internationaal komen samen in de projecten die Dabrowka organiseert.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Erasmus+ en dan vervolgens met allerlei lokale organisaties. Zo werkt ze in Amsterdam (waar het Cartesius Lyceum staat) samen met allerlei organisaties die zich bezich houden met duurzaamheid.