1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.
Marck is binnen de organisatie op alle mogelijke manieren betrokken bij verduurzaming. In de lessen die hij verzorgt op zijn school, door onder andere: • Plastic te recyclen, collega’s en leerlingen nemen hun oude plastic mee en in de les wordt het plastic in een shredder (aangedreven door een fiets) gegooid en daarna gerecycled tot een voorwerp. • Oud papier te recyclen, er wordt pap van gemaakt en hiermee worden weer voorwerpen gemaakt. • Oesterzwammen te kweken op koffieprut. De koffieprut uit de docentenkamer wordt verzameld, en hij gebruikt dit om heerlijke oesterzwammen te kweken die weer gebruikt worden in de kookles op school. Daarnaast is hij actief in het Green Team van de school, waar hij onder andere nauw betrokken is bij het vormgeven van de jaarlijkse themaweek rondom duurzaamheid en bewustwording binnen het thema. Regelmatig fietst hij na zijn werkdag door naar het kantoor van De Onderwijsspecialisten, waar hij als lid van het stichtingsbrede Taskforce Duurzaamheid actief meedenkt over duurzaamheidsthema's en impact maakt. Daarnaast zit hij in de projectgroep van De Onderwijsspecialisten die zich inzet voor het Duurzaam Ontdek Lab. Daarvoor ontwikkelt hij met andere docenten en leerlingen passende educatieve materialen op diverse duurzaamheidsthema’s.
2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?
In zijn lessen gaat Marck met de leerlingen samen proberen en doen. De insteek van zijn lessen is dat het leuk is. Ze maken bijvoorbeeld tafeltennisbatjes van gerecycled plastic of de leerlingen met veel energie gaan zelf fietsen om plastic te vermalen. En leerlingen hebben zelf de prullenbakken gemaakt om plastic te scheiden. In het Duurzaam Ontdek Lab zoekt Marck de leerlingen op om te ontdekken op welke manier zij willen leren. Vanuit daar is onder andere een energiemeter ontwikkeld, waarbij leerlingen het verbruik van apparaten in de school kunnen meten, maar ook een wedstrijd kunnen doen wie zelf de meeste energie op kan wekken.
3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?
Door het leuk te maken, in kleine stappen te knippen en het resultaat te laten zien. Zo krijgt het scheiden van papier veel meer betekenis als leerlingen zelf ervaren dat ze papier kunnen recyclen. En is een insectenhotel maken betekenisvoller als je ook daadwerkelijk met leerlingen de natuur bent gaan ontdekken. En je kunt leerlingen vertellen dat ze elektrische apparaten uit moeten zetten, maar als ze zelf hebben ervaren hoeveel ze moeten fietsen om genoeg energie op te wekken, begrijpen ze veel beter waarom dit nut heeft.
4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?
Bewustwording heeft mede dankzij Marck een plek gekregen in de teamvergadering. Daarnaast organiseert Marck samen met andere collega’s ieder jaar een aansprekende themaweek. Verder heeft hij een website ontwikkeld waar hij schrijft over zijn praktijklessen, zodat anderen zijn duurzame lessen gemakkelijk kunnen kopiëren. Hij geeft het goede voorbeeld en is een inspiratie voor collega’s. Marck is niet het type om anderen terecht te wijzen, maar krijgt anderen mee door zijn acties en zijn voorbeeldgedrag. Of het nu gaat om door regen en wind te fietsen naar het werk, bewust geen nieuwe spijkerbroek kopen, niet maaien in mei of altijd je eigen (thermo)beker mee te nemen. Daarnaast richt hij zijn “nieuwe” lokaal bewust in met tweedehands meubelen en is hij zeer kritisch als er nieuw materiaal moet worden aangeschaft. Verder krijgt Marck niet alleen anderen binnen de school, maar ook binnen de totale organisatie mee. Als lid van de Taskforce is hij betrokken bij het in kaart brengen van de footprint van de organisatie en het bepalen van passende maatregen om deze te verlagen door praktische haalbare doelen te stellen.
5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?
Marck is een voorbeeld door te modellen, hij ademt duurzaamheid uit, blijft uit het oordeel. Hij doet wat hij zegt, is open over zijn eigen keuzes. Daarnaast staat Marck altijd open om in contact te komen met andere scholen (binnen de stichting), zodat ze van elkaar kunnen leren en verder kunnen verduurzamen.
6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.
Marck is altijd bezig met nieuwe producten en ideeën, naast de Pabo heeft hij ook op de kunstacademie gezeten. Hij is creatief, bedenkt continu nieuwe betekenisvolle werkstukken die hij kan maken van gerecycled of afgedankt materiaal. Hij heeft een website ontwikkeld met allerlei lessen, de leerlingen kunnen deze maken middels de IPad, dat scheelt veel papier, de materialen zijn allemaal restproducten, bv het hout dat gebruikt wordt komt van pellets. Via de Taskforce gebruikt hij zijn invloed op nieuwbouw binnen de stichting, inrichting lokalen, aanschaf duurzame koffie etc. En hij ontwikkelt samen met leerlingen en docenten innovatieve materialen voor het Duurzaam Ontdek Lab, zoals een 'Snoezelaarde' waarbij leerlingen leren over de aarde.
7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?
Een greep uit de thema’s die terugkomen in zijn lessen: Circulariteit – plastic en papier recyclen, GFT bakken zelf maken, afvalscheidingsspel Energie – energiemeter waarbij leerlingen energie meten en zelf energie opwekken, praktijkopdrachten met duurzame energie Natuur / biodiversiteit – maken van vogelhuisjes, planten van fruitbomen rondom de school, ontwikkeling (snoezel)aarde met quizvragen over de aarde en duurzaamheid Gezonde voeding – oesterzwammen, gekweekt op koffiedik, bereiden en eten Vrede & veiligheid – deelname Peace Poster Contest
8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.
Marck heeft onder andere bijgedragen aan een duurzaamheidscafé voor het onderwijs dat georganiseerd werd door een buurtinitiatief. Hij deelde zijn successen en uitdagingen en liet zien hoe hij aandacht geeft aan het thema in zijn lessen.

