1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.
Frank van Schaijk is een vrolijke, ondernemende leerkracht in Amsterdam. Zijn basisvak is Nederlands maar hij is heel slim in het betrekken van zn doelgroep bij het klimaat en de veranderingen Hoewel de basis nederlands is en hij als docent op het OSB in de BIJLMER werkt krijgt hij zijn bijzondere doelgroep wereldwijs en klimaatwijs. Frank van Schaijk is bijna betrokken bij zo' n beetje ALLES wat je je kan voorstellen...... Nooit moe en nooit klagen..... Niet alleen op school maar ook mee organiseren van de klimaatMARS of een THEMA MIDDAG.....wat dacht je van een LESSENSERIE op maat? Frank is ALTIJD OPTIMISTISCH en heeft een WONDERBAARLIJKE positieve uitstraling en instelling. Het is een MAN VAN DADEN en hij geniet er enorm van om iets te presenteren!
2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?
Deze docent Nederlands probeert in al zijn lessen de leerlingen bij de grote wereldproblemen te betrekken Maakt zelf zijn lessen, niet allemaal natuurlijk maar hij binnen zijn mogelijkheden doet hij wat hij kan. Zijn motto is en blijft: In actie komen en DOEN! DOEN! DOEN! ALLES MET KLIMAAT Kom nu in actie!!! Niet lullen maar poetsen. Voordoen is ook zijn grote motto Vervelende klusjes die doet hij zonder morren.... Administratieve klusjes niet te beroerd voor. Ook Fondsenwerving ect, al die dingen doet hij als het moet gedaan worden.
3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?
Door het voor te doen, voor te leven en ze aan het denken te zetten. Niemand uit sluiten en iedereen erbij betrekken. Klimaat centraal stellen en niet uitgepraat over raken. Hij doet alles wat hij kan en probeert de boodschap op maat te vertellen aan zijn leerlingen met allemaal een andere achtergrond Je probeert deze lastige doelgroep hun handelen aan te passen en hun curriculum te verrijken
4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?
De OSB moet zich Primair richten op verheffen van de leerlingen dmv taal en rekenen. Heel knap van hem dat hij de crisis verpakt in teksten en het klimaat wat bijna altijd op twee of drie komt in zn lessen meeneemt..... Frank heeft oog voor wat er echt gebeurd en is betrokken bij de discussie over kolonisatie en de wereld die dat stimuleert.
5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?
Beginnend docenten, alles met klimaat weet de hele school OSB hem te vinden en hem erbij te betrekken.en andersom. In het klein de kantine en in het groot een project week: Frank gaat ervoor. En altijd met groot respect voor ander. Hij is creatief en weet een spel te verzinnen OSB heeft een spilfunctie in de buurt dus het sijpelt door.
6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.
Frank gaat op al deze vlakken aan. Het is een duizendpoot Hij werkt de mail weg achter de schermen. Het is een echte verbinder. Hij schrijft een brief voor ouders van leerlingen die meewillen naar de A12 Hij doet mee met stem voor de toekomst en praat er enthousiast over en het meest bijzondere is dat hij niet lult maar DOET!!
7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?
Frank heeft een brede interesse en houdt zich al tientallen jaren bezig met verduurzaming en vooral de grote vervuilers. Zonder deze doelgroep aan te pakken, kan je vegetarisch eten tot je een ons weegt, de CO 2 uitstoot blijft onverminderd hoog. Daarom gaat Frank met XR op het terrein van Tata Steel de boel bezetten en vragen om verandering.
8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.
Frank werkt elke week op de boterbloem Een biologische plek waar ze eigen groenten verbouwen. Het heet de lutkermeer polder en ze proberen uit alle macht de verdozing van Nederland tegen te gaan. De mensen die de tuinen bijhouden, oogsten ook gezamenlijk en zo kan Frank zijn gezin ermee voeden en voert hij daar pok zn verjaardag bijvoorbeeld

