Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: Het Nieuwe Lyceum
  • Jaar van aanmelding: 2022

Op de Linkedin-pagina van Bastiaan is het volgende te lezen: 'Ik ben een enthousiaste verbinder met een passie voor duurzaamheid en rechtvaardigheid en heb een groot verlangen mee te bouwen aan een mooiere wereld. Ik heb de overstap gemaakt van het bedrijfsleven naar het onderwijs om het economieprogramma in het VO een zetje in die richting te geven, dus richting meer aandacht voor duurzaamheid en rechtvaardigheid.' 

Daarmee geeft deze docent Economie op Het Nieuwe Lyceum duidelijk aan waar hij voor staat en waar hij naar handelt. Niet alleen als docent / aanjager van de nieuwe economie in het VO en actief lid van Teachers for Climate, maar ook als bestuurslid van de economie-sectie bij Vecon.  

Tijdens de eerstegraads lerarenopleiding heeft Bastiaan als specialisatie de modules Burgerschap en Duurzaamheidsonderwijs gevolgd. Voor de lessen economie die hij gaf op het Alberdink Thijn College koos hij altijd een benadering die aanzette tot nadenken over maatschappelijke thema's, bijvoorbeeld de opwekking van duurzame energie, de problematiek rondom stikstof, etc.

Voordat Bastiaan leraar werd, studeerde hij commerciele economie met het idee in een non-profit sector te gaan werken. Tijdens een stage in Zuid-Afrika zag hij dat non-profits vooral repareren wat vernield wordt door oneerlijke handel en hij constateerde daar andere vormen van economische uitbuiting. Vervolgens startte Bastiaan de studie economie en politiek met het idee dit bron-probleem aan te pakken. Er volgde nog een studie gericht op verandermanagement en vervolgens een economische master, terwijl hij werkte bij een bank. De overstap naar zijn rol als leraar maakte Bastiaan, omdat onderwijs volgens hem de plek is waar je de meeste impact kan maken.

Bastiaan is spreker tijdens de a.s Week van het Economieonderwijs bij het programma Onderwijs voor de nieuwe economie in Pakhuis de Zwijger . Hij schreef het artikel 'Twee extra brillen voor het economieonderwijs' over o.a het planetair burgerschap binnen het vak economie - geschreven voor het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs (TEO).