Banner DDV24 2 2

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: R.S.G. Pantarijn
  • Jaar van aanmelding: 2021
  1. Betrekt studenten Wouter is de grondlegger van de eco-school bij ons op school en is eco-coach. Leerlingen beslissen aan welke doelen er wordt gewerkt en welke acties er worden ondernomen. 
  2. Geeft handelingsperspectief Wouter geeft les vanuit de bedoeling/vanuit zichzelf door zijn reizen heeft hij veel van de schoonheid maar ook de problemen op de wereld gezien. Hierover spreekt hij met de leerlingen en roept hen altijd op om dicht bij henzelf te blijven. Veel verschillende onderwerpen uit de biologie koppelt Wouter aan de huidige problemen op de wereld en hoe deze zijn ontstaan en mogelijk kunnen worden opgelost. 
  3. Krijgt een groot deel van de school mee in duurzame ontwikkeling
    Wouter is mede-organisator van het vergroende schoolplein en de feestelijke opening daarvan op 30 september. Wouter spreekt met collega's over hoe zij met hun vak de sdg's in hun les kunnen verwerken en kunnen aansluiten bij de eco-school. 
  4. Vervult inspiratierol. Wouter geeft het goede voorbeeld en is bijvoorbeeld vegan en voert hierover het gesprek met leerlingen. Wouter gebruikt in zijn biologie lessen regelmatig nieuws items en nieuwe documentaires over duurzaamheid en het klimaat. 
  5. Is een vernieuwer in denken en doen. Wouter heeft ervoor gezorgd dat we een groene muur in de school gekregen hebben en een aquaponnicssysteem. Naast alle kopiĆ«er apparaten staan planten om docenten op te roepen papier te besparen. Wouter is al twee jaar lid van de leergemeenschap leren voor duurzame ontwikkeling van de WUR. De inzichten die hij daar heeft opgedaan heeft hij meegenomen naar de sectie en het eco-team. Wouter heeft een eigen stukje moestuin op de schooltuin.
  6. Heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Wouter heeft voor 4 havo een nieuw project ontwikkeld op de schooltuin waarbij leerlingen onderzoek doen naar de invloed van mest en planten groei/ productie. Dit in samenwerking met het vak Scheikunde waar leerlingen eerst mest onderzoeken en tot een mestadvies komen wat de leerlingen bij biologie op de tuin uitproberen. In de projectweek vlak voor de kerst vakantie geeft Wouter workshops over plantaardig koken en gezonde voeding. 
  7. Werkt structureel en succesvol samen met externe partijen. Wouter heeft samen met de gemeente van Wageningen en het Groene Wiel een module ontwikkeld over zwerfafval. Samen met studenten van de WUR hebben Wouter en de eco-school leerlingen het Globus festival georganiseerd. Het eerste duurzame festival.  De NVON is bij ons op bezoek geweest voor een interview voor in een nieuw boek over duurzaamheid in het onderwijs.