Guus Schildkamp docent kunst op het Twickel college Hengelo
1. Betrekt studenten in het samenstellen van onderwijs (geeft studenten keus en een stem)
Volgens Guus is het belangrijk om naast projectonderwijs en lessen over het populaire thema afval, afvalvermindering, inzameling etc, prullenbakken scheiden, ook de waarom-vraag aan leerlingen te stellen. In zijn lessen en projecten laat hij de leerlingen dóen combineren met een gesprek. Open, zonder goed of foute antwoorden, maar met elkaar. En de waaromvraag stellen. Leerlingen zijn een bron van creatieve kracht, die ik altijd als startpunt van mijn lessen zie.
2. Geeft handelingsperspectief aan studenten: weet naast het inhoudelijk onderwijzen over duurzaamheid ook studenten mogelijkheden te geven bij te dragen aan authentieke oplossingen.
Authenticiteit bevorderen is een van de hoofdthema’s in zijn werk als kunstdocent. Creatieve vaardigheden aandragen en handelingsperspectief bieden doet hij bv. door een leerling voor profielwerkstuk een jaar lang afval te laten verzamelen dat je zou weggooien. Dat in beeld brengen schept al een reactie van: wow! Ook met andere grootse problemen in de wereld zoals vluchtelingenproblematiek, afnemende biodiversiteit koppelt Guus altijd aan de lespraktijk.
3. Krijgt een groot deel van de school mee in duurzame ontwikkeling
Dit kan duurzaam gedrag zijn, maar mag ook zijn dat veel mensen op school de door de docent aangedragen initiatieven worden gesteund en dat mensen daar trots op zijn
In de kunstsectie werkt Guus nauw samen aan steeds terugkerende duurzaamheidschallenges/uitdagingen. Ook daarbuiten weet hij verbinding te zoeken met de schoolleiding, leerlingen, van collega’s aardrijkskunde tot Nederlands.
Tevens zoekt Guus buiten school de verbinding op met de wijk, centrum Hengelo, gemeente en kunstpodia. Zijn ontwerp is uitgevoerd in centrum Hengelo, waarbij hij een meanderende metalen slinger ontwierp die dient als regenwaterinfiltratie.
Ook met straatkunst van mopperende mannen op straat wil hij sociale duurzaamheid ter sprake brengen. We moeten overal maar een mening over hebben en mopperen heel veel. Waar is de verdraagszaamheid, het omkijken naar elkaar?
Link naar zijn kunst: https://www.tubantia.nl/hengelo/kunst-op-hengelose-vijver-is-nog-maar-een-voorproefje-straks-ook-opera-en-kinderboekenbal~a4dab03e/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.ecosia.org%2F
4. Vervult inspiratierol. Is het meest inspirerend omtrent duurzaamheid, voor (beginnend) docenten, leerlingen, collega’s en buiten de school
Zeker! Zie vorig antwoord. Inspiratiebron voor collega’s, leerlingen die graag profielwekstukken bij hem schrijven of in de lessen aan de slag gaan met duurzaamheid, gesprekken voeren hierover die gaan over visie, langetermijn, complexe problemen.
Een citaat uit een artikel van ACO:
“De Hengelose kunstenaars Guus Schildkamp en Pier van Dijk zijn betrokken bij het ontwerp van de ljingoten. Op verschillende plekken liggen hun in staal gefreesde en gelaserde teksten en tekeningen in de centrumstraat. De teksten van beeldend kunstenaar Pier van Dijk zijn op drie locaties in de Enschedesestraat te lezen. Het langste stuk van project ‘In de goot’ is 16 meter. Ze komen bij de Drienerstraat, bij het stadhuis en ertussen. Guus Schildkamp heeft ‘boze kale mannen’ ontworpen ‘die wat zeggen over de huidige maatschappij’.”Regenwaterinfiltratie in centrum Hengelo met kunst combineren: https://www.aco.nl/referenties/openbare-ruimte/referentiecase-hengelo-enschedesestraat-ov
en https://www.1twente.nl/artikel/294553/stalen-kunst-in-enschedesestraat
5. Is een vernieuwer in denken en doen. Brengt nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.
Ja. Hij verandert denkpatronen door kunst op een onverwachte manier in te zetten in de openbare ruimtes, op kunstroutes duurzaamheid aankaarten, in de school expositietes en kunst aan de muur te hangen.
6. Heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Zorgt ervoor dat de 17 SDG’s op school worden uitgevoerd (van gendergelijkheid, tot biodiversiteit) en zorgt voor vakoverstijgende projecten en educatie is waarin meerdere facetten van duurzaamheid en een duurzame samenleving samenkomen
Migratie, voedseltekorten, kansenongelijkheid, armoede, voedselverspilling, afnemende verdraagzaamheid: dit soort thema’s brengt hij in de lessen en daarbuiten in verbinding met de meer bekende thema’s als afval, natuur, spullen. Hij blijft ook altijd nieuwsgierig en zich afvragen: hoe komt het dat we hier zo gekomen zijn met de aarde en welke waarden hebben wij?
7. Werkt structureel en succesvol samen met externe partijen. Denk aan gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners
Ja, samenwerking met gemeente, Eco-Schools, lokale kunstenaars, buurt. Een citaat uit een artikel van Indebuurt:
“De mannen staan symbool voor de mopperende mens. De mens met een mening die gedeeld moet worden. Meningen met vaak een negatieve lading. Meningen die niet altijd doordacht of beargumenteerd zijn”, licht Guus toe. “Ik merk dat ik zelf wel eens de neiging heb om mee te gaan in het gemopper. De portretten van de kale, boze mannen zijn voor mij een herinnering om niet zo te worden.” Uit: https://indebuurt.nl/hengelo/genieten-van/mysteries/mysterie-opgelost-dit-is-de-betekenis-van-de-kale-boze-mannen-in-enschedesestraat~86626


