Na zich in zijn studietijd wezenloos te zijn geschrokken over de klimaatcrisis, is Vince het onderwijs ingegaan om duurzaamheid de plek te geven die het daar verdient.
Vince betrekt het thema duurzaamheid waar hij maar kan in zijn lessen en onderstreept altijd de duurzaamheids-implicaties van de onderwerpen in het curriculum.
Daarnaast is hij oprichter van de klimaatgroep op school. Samen met deze groep, bestaande uit leerlingen, zorgt hij voor verduurzaming binnen en buiten de school. Zo heeft de klimaatgroep bij de gemeente gepleit voor meer duurzame ambities binnen de verbouwing van de school. Mede hierdoor wordt het schoolgebouw nu een energieneutraal toonbeeld voor de leerlingen en docenten van het Leidsche Rijn College. Ook fungeert het als voorbeeld voor andere scholen met duurzame ambities.
Om kennis en kunde omtrent duurzaamheid meer in het curriculum te verankeren, schrijft Vince samen met 2 collega's aan 'Kantelpunt', een methode over duurzaamheid voor de onderbouw van havo/vwo. Deze methode wordt komend schooljaar in in ieder geval in 11 onderbouwklassen gegeven en bevat de recentste inzichten wat betreft klimaat, ecologie en circulariteit.
Vanaf dit schooljaar werkt de methode 'Kantelpunt' samen met Tipping Point Ahead, het educatieve platform van het NESSC. Het NESSC is een instituut wat de meest recente en relevante inzichten uit de earth system science vanuit diverse Nederlandse universiteiten, via Tipping Point Ahead, naar het voortgezet onderwijs vertaalt. Door de samenwerking met Tipping Point, komt de methode ' Kantelpunt' bij veel meer enthousiaste duurzame docenten en hun leerlingen terecht.
Vince heeft samen met zijn 2 collega's van 'Kantelpunt' ook de coördinatie van het ontwikkelen van een duurzame leerlijn op de school op zich genomen, waardoor er meerdere mooie (vakoverstijgende) projecten en lessen en materialen zijn ontstaan.
Al met al is Vince dus een inspirerende docent, die zich op veel verschillende vlakken voor duurzaamheid inzet!

