Banner DDV24 2 2

  • School: International School The Hague
  • Jaar van aanmelding: 2018, 2019
  • Winnaars: 2019

Wieneke Maris trekt het wereldwijde vraagstuk van duurzame ontwikkeling vol overgave de klas in. Ze laat leerlingen nadenken over oplossingen en helpt hún ideeën vervolgens de wereld in. Het doel: youth empowerment. Lokaal en regionaal samenwerken om duurzame oplossingen te genereren voor vraagstukken die iedereen op onze wereld aangaan, en jongeren hierin de leiding geven.

Die visie draagt ze bevlogen uit als coördinator van het Global Issues Network (GIN): een extra schoolactiviteit waar scholieren hun eigen projecten opzetten om bij te dragen aan het oplossen van wereldproblemen op lokale schaal. Hier doen in Nederland zo'n tweehonderd leerlingen aan mee en die komen wekelijks bij elkaar. Voorbeelden van projecten die de scholieren opzetten zijn: een sportdag om vluchtelingen te verwelkomen in Den Haag, op school een groene muur realiseren, plastic recycling, handtekeningen verzamelen tegen testen van schoonmaakmiddelen en cosmetica op dieren, het ontwerpen van een circulaire papierstroom - van papier naar wc papier, bewustzijn creëren door middel van workshops en presentaties over plastic vervuiling in de oceaan en steun aan projecten van Amnesty International.

Elk jaar organiseert Wieneke met collega’s een GIN dag op de International School The Hague (ISH). Op deze dag begeleiden leerlingen workshops voor medeleerlingen, zo delen zij de kennis en ervaring van hun eigen projecten. Daarnaast komen lokale duurzame organisaties naar deze dag om workshops over hun organisatie te geven.

Op de International School in Den Haag is Wieneke initiatiefnemer en coördinator van de Energy Challenge. Alle (ongeveer 150) negendejaars scholieren doen tijdens haar eigen vak aardrijkskunde twee maanden lang onderzoek naar het energieverbruik van school. Ze maken voorstellen over hoe dit verminderd en duurzamer kan worden. De leerlingen presenteren hun plannen aan het schoolbestuur, deze selecteert de beste plannen en die worden uitgevoerd. Ook is Wieneke coördinator van het eco-team dat werkte aan de accreditatie voor de derde Green Flag.

Met 55 leerlingen kwam ze naar de klimaatstaking in Den Haag. Die werd mede georganiseerd door Teachers for Climate en daar is – het kan bijna niet anders – Wieneke ook te vinden. Zij ondersteunt de organisatie in het ontwikkelen van een visie en met het uitvoeren van praktische hand- en spandiensten.

Youth Empowerment is een begrip dat mede door Wieneke elke dag aan kracht wint.

Roel Opbroek over Wieneke: "Hoewel de school al op weg is naar de derde Groene Vlag wordt dat de eerste voor Wieneke en haar huidige Eco-Team. Een internationale school heeft zijn eigen dynamiek waarbij veel aparte fysieke teams elk werken aan een eigen thema, waarbij het de uitdaging is het geheel te verbinden tot een logisch geheel. Dat lukt Wieneke prima, wat o.a. bleek uit het organiseren van het grote Energy Challenge project waarin diverse groepen studenten centraal hun voorstellen presenteerden, over hoe zij dachten voor het thema Energie slim aan verantwoorde opwekking te doen. Knap om meer dan 85 nationaliteiten te inspireren om nog duurzamer te worden."

Meer over the International School The Hague: www.ishthehague.nl 

www.teachersforclimate.nl