duurzame docent home

  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: Amsterdam International Community School en alle andere Esprit basisscholen
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Ik zou Aurélia Chevreul-Gaud typeren als een gepassioneerde docent, vol liefde voor wat ze doet. Ze gelooft dat we de planeet niet kunnen beschermen als we er niet van houden. En de liefde voor de levende wereld begint volgens haar net als elke mens-tot-mens relatie: met regelmatige ontmoetingen, nieuwsgierigheid en verbinding; niet alleen als een specifiek deel van ons leven, gescheiden van het geheel, maar als een natuurlijk onderdeel ervan. Dus hoe bied je deze speciale verbinding en regelmatige ervaring op school, terwijl de meeste van deze scholen in stedelijke gebieden zijn en de leraren geen tijd hebben? Aurélia is een Outdoor Learning Specialist bij AICS en Esprit Scholen. Ze begeleidt en ondersteunt de basisschoolleraren om hun curriculum buiten te onderwijzen. Ze helpt hen inzien dat de groene ruimtes dichtbij school een uitbreiding van hun klaslokaal zijn. Op het moment richt ze zich op groep 1 tot groep 8. Ze ontwerpt lesplannen die zijn aangepast aan de onderwijsdoelen, neemt leerlingen mee naar buiten, voorziet leraren van op maat gemaakte leermiddelen, organiseert tuinmogelijkheden met de lokale gemeenschap, doet onderzoek naar betekenisvolle bruggen tussen de virtuele wereld en de echte wereld. Met haar holistische en pragmatische aanpak mobiliseert ze ook de hele schoolgemeenschap: gezinnen, inclusiecoaches en het leiderschapsteam.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Het motto van Aurélia is "Wat we binnen kunnen doen, kunnen we buiten doen met veel meer plezier en betekenis." Aurélia richt zich niet alleen op het leren over de natuur, maar gebruikt de natuur om over onszelf, anderen en de lokale wereld te leren. De natuur zit niet vast in een getto, gelabeld als "natuur", maar wordt een verlengstuk van ons klaslokaal. Volwassenen zijn steeds minder verbonden met de natuur, wat betekent dat er steeds minder rolmodellen zijn van natuurliefhebbers voor deze nieuwe generatie. Aurelia is zo'n rolmodel, zowel voor volwassenen als leerlingen. Ze richt zich in eerste instantie op het overbrengen van deze verbinding met de natuur en haar vaardigheden naar de leraren, omdat deze het jaar in jaar uit weer over kunnen brengen op hele klassen leerlingen. Voor deze docenten heeft ze een hele website ontworpen, met daarin lesideeën voor alle onderwerpen die in hun jaarplanning staan. Ze neemt de docenten mee naar buiten, gaat naast ze zitten bij hun curriculumontwerp en geeft ze trainingen.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Aurélia gelooft in de kracht van eigen regie. Ervaring na ervaring buiten groeit de ongrijpbare kennis van de natuur bij leerlingen en daardoor beginnen ze zich af te vragen: waar de levende wezens leven, hoe, en wat hun behoeften zijn, wat bij de natuur hoort en wat niet, hoe we de ruimte van de stad met hen delen, wat er zou gebeuren als we een deel van het ecosysteem van de tuin zouden elimineren (bijvoorbeeld ongedierte) en hoe we het kunnen beheren, welke kenmerken van de seizoenen we zien veranderen en waarom, hoe we levende wezens kunnen helpen zonder een onbalans te creëren - bijvoorbeeld bij het voeden van de vogels. Daaruit kan actie ontstaan. Onlangs waren leerlingen van haar betrokken bij gemeenschapstuinen, waarbij burgers uit de wijk werden betrokken - via De Groene Vingers in Bijlmer en Green Business Zuidas in Buitenveldert - om groene ruimtes te creëren en bij te dragen aan het creëren en onderhouden van mooie ecosystemen. Anderen leerlingen zochten zelf informatie op over het leven in de vijvers en pasten vervolgens hun wateractiviteiten aan om geen verspilling te veroorzaken.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Aurélia deelt haar vaardigheden via verschillende middelen. Ze geeft leraren trainingen voor buitenonderwijs. Ze biedt workshops aan, aan leraren, nieuwkomers, specialisten in leerdiversiteit en leiderschapsteams, om bewustwording te vergroten, buitenonderwijs toegankelijk te maken en praktische ideeën te geven. Ze maakt deel uit van het Sustainability Network Teachers of Esprit Scholen. Vanaf 2023 besteedt ze één dag per week aan het delen van haar praktijken met alle basisschoolleraren van Esprit Scholen. Om deze leraren te helpen hun eerste stappen te zetten, bereidt ze een scan voor van het Potentieel voor Buitenonderwijs op de scholen, naast twee workshops. Aurélia heeft ook een online Outdoor Learning Resource Centre opgezet, aangepast aan de behoeften van leraren, om haar lesplannen, bronnen over de natuur in Amsterdam en tips en tools voor het opzetten van een buitenklas te delen. Ze heeft ook een buitenleerhoek ingericht om leermiddelen te delen in de schoolbibliotheek. En tot slot heeft ze een film geproduceerd om bewustwording te creëren over de uitdagingen van buitenonderwijs.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Ze leeft het voor en spreekt er vol passie over. Ze geeft ook interviews: The Forest Educator (https://open.spotify.com/episode/6wJbEBfqC5qpKEVcvfcmej?si=2c5ed28d01914ec4&nd=1&dlsi=4c4eb56cc1e44aa0) Ze heef een tedx gegeven: https://www.ted.com/talks/aurelia_chevreul_gaud_la_nature_au_secours_de_l_humanite_will_nature_save_our_kids?language=nl Haar eigen website: aureliacg.com

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Ze gebruikt haar ervaring in verandermanagement en ze heeft haar eigen pedagogische methode opgezet ("7 Verbindingspoorten"). Aurélia vindt dat de ontdekking en verbinding met de levende wereld gescheiden moeten worden van de andere aspecten van het leven van de studenten. Ze gebruikt de natuur om de link te leggen met een breed scala aan leeronderwerpen, zoals: • Bestuur, oude Griekse beschaving, handel, kinderrechten… • Golven, toestanden van materie, geologie, krachten… • Thuis, nederzetting, geologie… • Tradities, kunst, muziek, dans… • Levenscycli, puberteit, lichaamssystemen, zintuigen… Ze integreert buitenleren ook in het curriculum van computational thinking.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Buiten leren is een kans om de natuur te ervaren en ons bewustzijn ervan te vergroten. Zo veel mogelijk worden de levende wezens nauwkeurig benoemd (bijv. "onze verkenning begint bij deze eikenboom en eindigt bij deze struiken hazelaarbomen"); de voorbeelden geven woorden aan de biodiversiteit van Amsterdam ("wanneer we de bosuil horen roepen, komen we weer samen"). Om een directe ervaring te creëren gebruik Aurelia zo veel mogelijk eenvoudig, natuurlijk en hergebruikt materiaal. Het effect hiervan is dat de studenten hun creativiteit verbreden en manieren bedenken om plezier te hebben zonder hoogtechnologische middelen. "Ik was verrast om dit spel hier te creëren," reflecteerde een groep 7 student, nadat ze een obstakelparcours hadden gemaakt en ervan genoten. Buiten leren is een kans om na te denken over onze impact op de levende wereld om ons heen. De lessen bieden mogelijkheden om te overdenken hoe we onze negatieve invloeden kunnen beperken (bijv. spellen over zintuigen, stilte en bewustzijn om vogels niet te storen in lessen over routines - groepen 3 - of over "vervuiling" - groepen 6, reflecties over hoe water te behouden na een tuinles - groepen 5 - of na een vijververkenning - groepen 4) en grotere positieve invloeden te creëren (vergroeningsacties na de ecosysteemles - groepen 5 - maar ook naast het curriculum zoals de studenten erom vragen). Buiten leren is ook een kans om een sterke band en een gevoel van verbondenheid met de natuur te ontwikkelen. Stap voor stap zijn bomen niet langer alleen bronnen van zuurstof, maar levende wezens die ons positieve emoties geven. Dus de redenen om ze te beschermen zijn dieper, spontaner en wijzer (het beschermen van oude bomen in plaats van nieuwe te planten). Aurélia zet zich in voor de Global Citizen Day van de school. Ze ondersteunt ook het Eco-schoolteam.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Aurelia werkt samen met lokale stichtingen, vooral om de school te voorzien van een tuinprogramma. Ze staat ook in contact met de buren van de campussen om de speelplaatsen te vergroenen en de studenten de mogelijkheid te bieden hun bedreigde groene ruimte (Florijn-gebied) te claimen, die vol zit met biodiversiteit (meer dan 30 bedreigde soorten, waaronder ijsvogels).