duurzame docent home

  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: Magistraal
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Schoolleider Oriana Pattinama leeft voor wat haar school is: Archipelschool Magistraal is toegankelijk voor alle kinderen en hun ouders, zonder onderscheid te maken in godsdienst en/of levensovertuiging. Het onderwijs is gericht op het in contact komen met, het respecteren van en kunnen omgaan met de levensbeschouwelijke waarden zoals de Nederlandse samenleving deze kent.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Voor Oriana is het belangrijk dat ieder kind welkom is en daar selecteert ze haar collega's op.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Door met haar collega's de werken aan inclusiviteit wordt dit ook als normaal gezien door de leerlingen en hun ouders.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Alle docenten en medewerkers doen mee met de missie van deze school.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Oriana staat in de stad en ver daarbuiten bekend om haar werk om de school voor alle leerlingen een veilige basis te laten zijn.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Dit fragment komt uit een linkedin-bericht van Oriana: 'In de gangen van mijn school weerklinken stemmen die een schrijnende realiteit blootleggen. "Ik ga terug naar Iran," zegt de een, terwijl de ander verkondigt: "Jij gaat terug naar Turkije." Elders hoor ik: "Ik ga naar Marokko," en nog verderop, "Jij naar Curaçao." Deze woorden, beladen met de zwaarte van een onzekere toekomst, echoën door de gangen van een school die streeft naar gelijkwaardigheid, vrijheid, en ontmoeting. Het is met een gebroken hart dat ik constateer hoe, in een tijd waarin onze school als minisamenleving van de maatschappij fungeert, de politieke realiteit in Nederland schril afsteekt tegen de fundamenten waarop we onze school hebben gebouwd. Een mini samenleving waar gelijkwaardigheid niet slechts een abstract principe is, maar een dagelijkse praktijk; waar vrijheid niet louter een theoretisch concept is, maar een ademhaling die we allemaal delen; waar ontmoeting niet slechts een woord is, maar een daad van verbinden en begrijpen.'

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Voor Oriana is goed zorgen voor de ander zo vanzelfsprekend dat dit ook leidt tot goed zorgen voor de omgeving.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

De school werkt nauw samen met de wijk en met de gemeente. De onderwijsinspectie is lovend over de Magistraal