duurzame docent home

  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: Taal Expertice Centrum Walcheren
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Lyla Taha zorgt dat kinderen van vluchtelingen uit Syrië gehoord worden en de ouders van deze kinderen ook. Lyla spreekt vloeiend Arabisch wat een must is voor deze kinderen en ouders.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Lyla laat zien wat goed zorgen voor de ander. Sociale duurzaamheid op z'n mooist.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Door de leerlingen en ouders ruimte te geven, zijn ook de resultaten van de leerlingen beter: ze leren de Nederlandse taal zodra ze zich veilig en geborgd voelen.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Lyla is een voorbeeld die haar collega's inspireert.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Lyla is zo succesvol dat dit de aandacht vestigt van andere scholen, bestuurders en de gemeente.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Door er altijd te zijn voor de leerlingen en hun ouders maakt Lyla een toevluchtsoord van de school.

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Door er helemaal te zijn voor de getraumatiseerde leerlingen en hun ouders zijn deze er ook weer voor hun omgeving.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

Lyla werkt samen met mensen van de gemeente, andere scholen en het wijkcentrum.