duurzame docent home

  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: Archipel Scholen Stichting
  • Jaar van aanmelding: 2024

1. Typeer de docent in de duurzame impact die hij/zij/hen maakt.

Henk Zielstra laat zien dat duurzaamheid niet alleen groen is. Hij zorgt ervoor dat alle kinderen op zijn scholen goed eten krijgen door gratis kwalitatief hoogstaande maaltijden op de scholen te laten verzorgen. Tevens geeft Henk alle kinderen van de Archipelscholen goede kleding. Goed zorgen voor jezelf, de ander en je omgeving. Hier en nu, maar ook daar en later. Voor Henk Zielstra is dit de normaalste zaak van de wereld en dat laat hij daarom dagelijks zien.

2. Hoe betrekt de docent leerlingen/studenten in het samenstellen van duurzaamonderwijs?

Voor Henk is het belangrijk dat in alle klassen 'goed zorgen voor jezelf, de ander en je omgeving' in de praktijk wordt gebracht en geeft daarom zelf altijd het goede voorbeeld. Practise what you preach! Op de Archipelscholen wordt de docenten en leerlingen geleerd om ook een goed voorbeeld te zijn. Armoede is niet normaal en kwalitatieve honger komt daarom niet voor op de Archipel scholen.

3. Hoe biedt de docent handelingsperspectief aan leerlingen/studenten?

Alle docenten en leerlingen wordt geleerd dat je zélf het goede voorbeeld moet geven bij 'goed zorgen voor jezelf, de ander en je omgeving'. Door dat als bestuur uit te stralen en te vereisen van alle docenten breidt zich dit uit als een olievlek. Docenten laten zien dat dit de norm moet zijn en de leerlingen nemen dit voorbeeldgedrag over.

4. Hoe krijgt de docent anderen binnen de school mee in duurzame ontwikkeling?

Steeds meer leerkrachten en leerlingen volgen het voorbeeld van Henk en daarmee krijgen de Archipelscholen terecht lokale, regionale en nationale aandacht. Andere besturen volgen het voorbeeld van Stichting Archipel Scholen en zo wordt 'goed zorgen voor jezelf, de ander en je omgeving' het nieuwe normaal op steeds meer scholen.

5. Op welke manier is de docent een inspiratie voor (beginnend) docenten, leerlingen, studenten, collega’s en de omgeving buiten de school?

Henk Zielstra laat zien dat armoede en kwalitatieve honger niet voor mogen komen op basisscholen en roeit dit daarom succesvol uit. Dit krijgt (terecht) steeds meer lokale, regionale en nationale bekendheid. Als bestuurder geeft Henk juist dit veel aandacht en dat wordt op steeds meer plekken herkend en krijgt steeds meer waardering.

6. Wat maakt de docent een vernieuwer in denken en doen? Brengt de docent bijvoorbeeld nog niet eerder uitgevoerde ideeën naar voren, zorgt voor vernieuwing van denkpatronen over afval, voeding, schoolgebouw, lesprogramma enz.

Henk Zielstra zorgde ervoor dat Archipel scholen regionaal de eerste en nationaal een van de eerste scholenstichtingen was waar iedere leerling gratis kwalitatief goed eten en kwalitatief goede kleding kregen. Op iedere school wordt hier aandacht aan gegeven en tijd aan besteed. Op de website staat dit niet voor niets: 'Onze scholen staan letterlijk en figuurlijk dicht bij de ouders én de kinderen. Wij weigeren geen leerling op grond van levensbeschouwing, ras, of welk ander onderscheid dan ook! Alle kinderen en hun ouders zijn welkom bij Archipel Scholen!'

7. Een duurzame docent heeft een brede/integrale opvatting van duurzaamheid. Hoe brengt de docent meerdere facetten van duurzaamheid bij elkaar binnen (vakoverstijgende) projecten en lessen?

Vanuit de definitie 'goede zorgen voor jezelf, de ander en je omgeving. Hier en nu en daar en later.' wordt er door de Archipel scholen gewerkt aan een voor iedereen prettige omgeving waarbij de leerlingen van jongst af aan wordt aangeleerd om zelf verantwoordelijkheid te nemen en deze definitie uit te dragen in eigen doen en handelen.

8. Hoe werkt de docent samen met de (school) omgeving en externe partijen? Denk aan het samenwerken met gemeenten, Natuur en Milieu Educatiecentra, waterschappen, lokale bedrijven, NGO’s en buurtbewoners.

De scholen van Archipel zijn een belangrijke speler in de wijk of in het dorp. Henk Zielstra zorgt ervoor dat er vanuit de scholen actief geparticipeerd wordt in lokale en regionale zaken. Er wordt samengewerkt met gemeenten, wijkcomitees, NME-centra en bedrijven. Zo dragen de scholen bij aan een gezonde, actieve samenleving.