duurzame docent home

  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: 6e Montessori Anne Frank
  • Jaar van aanmelding: 2022

‘Haar engagement naar de wereld is heel groot’ 

 

Geïnspireerd door een nieuwsbericht over eenzame mensen die blij werden van luisteren naar vriendelijke woorden, bedacht Suzannes klas dat hun schoolplein een ‘BLIJTANKER’ moest krijgen. Leerlingen bedachten allemaal lieve woorden en complimenten (en werden daar zelf helemaal blij van), schreven die op en gingen de school rond om iedereen wat lieve woorden te laten inspreken. Binnenkort staat de blijtanker op het plein, zodat iedereen lieve woorden kan tanken.  

  

De blijtanker is een prachtig voorbeeld van sociale duurzaamheid, dit past Suzanne goed. Dankzij haar sturing is er een heel veilig pedagogisch klimaat in haar klas: leerlingen voelen zich vrij om ideeën aan te dragen, niets is te gek, leerlingen bespreken alles met elkaar en dat mag er zijn.  

Leerlingen bedenken bij een thema samen hoe ze daar invulling aan willen geven, naar welk eindproduct ze toewerken. Bijvoorbeeld een fair om geld in te zamelen voor stichting Vluchteling door verkoop van tweedehands spullen, quizjes, spelletjes. Dit was een schoolbreed initiatief, waar de klas van Suzanne veel aan bijgedragen heeft.  

Vorig jaar deed Suzanne met haar klas voor het eerst mee aan de MicroBattle: een nieuw project waarbij leerlingen drie weken lang dagelijks duurzame acties doen. Ook dit jaar doet zij mee, én ze heeft twee collega’s geïnspireerd om ook mee te doen.  

 

Suzanne deelt veel van haar ideeën, meningen en gedachten. Daardoor wordt het team ook meer bewust en ontstaat er actie. Er is nu bijvoorbeeld beleid op papierzuiniger printen. Suzanne vertelt over documentaires die ze gezien heeft, boeken die ze leest en inspireert het team daarmee. Maar ook haar filosofisch denken, een andere kijk op zaken, hoe zou iets ook van de andere kant kunnen belichten?  

Niet alleen high end, maar ook down to earth. Ze zet gerust de directeur aan het denken: of haar cappuccino ook vegan kan ipv met koemelk? Dit inspireert de directeur dan weer om ook verder na te denken over wat voor lunch ze gaat serveren tijdens een studiedag (geen vlees in elk geval).  

 

Voorheen vierde deze school vooral de traditionele feesten. Schoolbreed is er samen met de ouderraad gekeken naar meer diversiteit hierin, welke belangrijke dingen op de schoolkalender komen. Deze is daardoor veel diverser geworden, leerlingen komen nu met veel meer in aanraking, wereldburgerschap groeit. Suzanne pakt zoiets dan aan, verdiept zich erin, leest zich in en legt verbindingen. Bijvoorbeeld tussen Jom Kipoer (De Grote Verzoendag), waar eind september aandacht voor was in de klas en de sociale doelen van de MicroBattle (iemand helpen, een vreemde een compliment geven, iets delen).  

Voor de zomervakantie was er o.a. de week van de lentekriebels en werd er ook paarse vrijdag gevierd. Lessen over Keti-Koti (viering afschaffing van de slavernij) zijn voor Suzanne en andere teamleden aanleiding om ook te letten op taalgebruik: andere woorden gebruiken voor meer inclusie.  

In februari 2023 staat de viering van Chinees Nieuwjaar centraal. Suzanne leest zich hier dan helemaal op in en deelt met het team haar kennis, ideeën en enthousiasme over hoe dit te verwerken in onderwijs en te vieren op school. Haar engagement naar de wereld is groot.