duurzame docent home

  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: OBS Van Reenenschool
  • Jaar van aanmelding: 2022

Wat moet een kind met al die klimaatellende?

Via een periode bij NME's en flinke bijstudie naar een duurzame maatschappij bij VN Teachers for Climate, Universiteit van Copenhagen en De Verborgen Impact, heb ik in samenwerking met TRIODOS foundation een lespakket ontwikkeld, Aardemeerwaarde genoemd. Anders dan bestaand lesmateriaal wilde ik iets inspirerends bieden voor 10-15 jarigen, eind basisschool, begin Voortgezet onderwijs, met name VMBO groepen die veelal vergeten worden in dit soort onderwijs. Inspiratie, perspectief op een fijne goede manier om je leven vorm te geven in een duurzaam houdbare maatschappij.

Steeds hanteren we hierbij een drieslag van 1) Essentiele informatie: waarmee maken we grote klappen, 2) Identiteitsvraag: Wat vind jij belangrijk? 3) inoefenen van nieuwe gewoontes.

ad 1) Grote klappen: Het doel is vooral niet om uitputtend te verzanden in een overdosis aan info. Bovendien weten kinderen/ jongeren al heel veel. Vraag is wel: richt je je moeite op de juiste dingen? Waarmee doe je wellicht enorme schade aan mens en milieu? Grote verschillen kun je als individu maken op vier gebieden: vervoer, spullen, eten en wonen. Vervolgens 2) de vraag aan de leerlingen: Wat vind jij belangrijk? Maakt het je iets uit of een T shirt gemaakt is door een leeftijdsgenoot in een ontwikkelingsland? Doe je mee met bijvoorbeeld vervuiling van water via pesticidegebruik? Als je de keuze hebt, wat doe je dan? Kinderen kiezen hierbij zelf hun 'punt' uit de SDG 'taart'. 3) nieuwe gewoontes: veranderingsmanagement. Hoe mooi ook het doel, mensen zijn gewoontedieren, gaan niet ineens allerlei nobel gedrag uitvoeren. Je hebt nieuwe wegen in je geheugen nodig naar bijvoorbeeld dat ecologische foodtruckje of kledingwinkel, je moet bekend zijn met labels en producten zodat je ze in de winkel echt uit het schap pakt. Je moet een aantrekkelijk beeld hebben bij vakantie per trein en hoe je het regelt.

Kortom: Het gaat om het ontdekken van het plezier van een circulaire levensstijl. Boodschap is uiteindelijk hoe geweldig het is om de waarde te erkennen aan alles waardoor we kunnen leven en niet alleen onze footprint te verkleinen, maar met groot plezier de Aarde meerwaarde terug te geven. 

Het pakket heb ik opgezet volgens de curriculum 2021 en SLO doelen en zet ik teambreed in, we zijn bezig het in ons komende meerjarenplan een serieuze plek te geven op school. Ik zie duurzaam burgerschap echt als de kern van onze onderwijstaak. Via het lokale nieuwsblad in Heiloo start ik dit najaar om dit verhaal ook onddr krantenlezers over te brengen. Een landelijke uitgever voor dit lespakket wordt nog gezocht.  A

Aarde meemeerwaarde lespakket: https://shared-assets.adobe.com/link/cdde9602-7685-4905-426d-b87937c34ac7