duurzame docent home

  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: Het Drieluik
  • Jaar van aanmelding: 2022

Mariska stimuleert en enthousiasmeert als adjunct-directeur haar team om de kinderen van hun school te leren hoe ze de wereld een stukje mooier kunnen maken door sociaal ondernemend aan de slag te gaan. Dit doet ze vanuit een innerlijke bevlogenheid en het besef dat we toekomstige generaties zo moeten opleiden dat ze actief en ondernemend bij kunnen dragen aan een rechtvaardige en duurzame wereld. Centraal staat hierbij de gedachte dat je, zo klein als je bent, verschil kunt maken. 

Leren door te doen staat hierbij centraal. Een of twee keer per jaar is er een vakoverstijgend projectthema dat gerelateerd is aan een of meerdere SDGs. In alle groepen worden leerlingen gestimuleerd om binnen een vakoverstijgend duurzaamheidsthema zelf te bepalen in welke uitdaging ze zich willen verdiepen, om vervolgens ideeën te genereren en initiatieven te ontplooien. Zo waren er leerlingen die tijdens een project met als thema “Hoe voelt de aarde zich vandaag?” de plastic soep wilden verminderen en (succesvol) contact zochten met de burgemeester om gezamenlijk een grote schoonmaakactie op te zetten.
Aan het eind van een  project wordt met externen, zoals ouders en betrokken andere partijen, gevierd wat er is bereikt. Mariska heeft met haar school geparticipeerd in een Europees project waarin met elkaar werd gezocht hoe je leerlingen kunt leren zelf sociaal ondernemend te zijn.