duurzame docent home

  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: Het SchatRijk
  • Jaar van aanmelding: 2021
  1. Ingrid betrekt leerlingen van haar school. Zij heeft vanuit haar rol als onderbouw leraar goed in de gaten dat leerlingen uit de bovenbouw het erg leuk vinden om andere leerlingen op school te inspireren. Zij zet de bovenbouwleerlingen in de rol van expert, waarbij ze minilessen geven aan de rest van de school. Kinderen in de onderbouwgroepen en middenbouw vinden het gaaf om te leren van oudere leerlingen
  2. Ingrid staat altijd open voor ideeën en iedereen op school kent haar van het Eco-team. “Juf van Eco-team, wanneer gaan we weer bij elkaar zitten?” Alle ideeën zijn welkom.
  3. Ingrid krijgt een groot deel van de school mee – hoewel Ingrid op Wij-land Assendelft pas net begonnen is met Eco-Schools, stelt ze zich toch al heel actief naar anderen op. Ouders, schoolleiding en collega’s zijn allemaal welkom voor ideeën. Ook door er veel over te vertellen, zorgt ze voor draagvlak.
  4. Zij vervult echt een inspiratierol – vooral voor de kinderen is dat nu al het geval. Ze weten dat ze thuis een hele grote tuin heeft en ze kunnen altijd bij haar terecht.
  5. Vernieuwer in denken en doen – ze heeft zelf aangeboden om Eco-Schools te doen, doet mee aan nascholing voor schoolleiders en laat de kinderen vooral gave ideeën aandragen. Zij is bereid haar nek uit te steken en bij te dragen aan bovenschoolse ontwikkelingen rond de Ecosfeer.
  6. Heeft een brede, integrale opvatting – natuurlijk is ze actief met groen, de tuin en meer, maar ook sociale duurzaamheid – omzien naar elkaar, respect voor elkaar – heeft ze hoog in het vaandel staan.
  7. Werkt samen met externe partijen – dit is ze van plan, maar wegens corona en net starten met Eco-Schools is het hier nog niet van gekomen.

Ingrid Bottema

Ik ben Marc van de Geer, directeur van basisschool Het SchatRijk. Onze speelplaats heb ik in de afgelopen acht jaar, samen met ouders en een enthousiast team, stap voor stap veranderd van een grijs, betegeld schoolpleoin in een reeds behoorlijk groen schoolplein. Deze speelplaats kent meerdere bijzondere elementen als een waterspeelplaats, paddenpoel, leemoven en groet moestuin. Onze speelplaats is langzamerhand een vindplaats voor andere scholen en biedt kennis en inspiratie. Ik deel mijn verhaal graag, verzorg workshops, help vijf van onze scholen met het vergroenen van hun speelplaats en ben betrokken bij Stg. Springzaad als regioconsulent en verbonden aan een landelijke werkgroep groene schoolpleinen. Op onze school verzorgen wij verder voedingslessen, met groente en fruit uit onze eigen moestuin. We zijn al jaren een Gezonde School, hebben alle dagen van de week waterdrinkdagen (Dopper) en we betrekken kinderen bij onze plannen. De Leerlingenraad komt vaak met goede ideeën.