duurzame docent home

  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: De Werfklas
  • Jaar van aanmelding: 2018

Danille Buijsman 1Daniëlle Buijsman is genomineerd door André de Hamer als Duurzame Docent.

Daniëlle Buijsman is docent en mede-oprichter van De Werfklas, een duurzame basisschool in alle opzichten: onderwijs, huisvesting, missie en visie.

Danille 2Duurzaam onderwijs in een duurzame omgeving: de ecologische wijk EVA-Lanxmeer in Culemborg. Het kleine schooltje woont in het Werfhuis, een gebouw dat a la Batavia-werf gebouwd is. Met hulp van vele vrijwilligers uit de hele wereld die olv een vaste aannemer mee bouwden. Bouwen als feest, in plaats van zo snel en zo goedkoop mogelijk. Muren waar de menselijke hand in terug te vinden is. Experimenten met strobalen in leem gedompeld. Een huis met een visie: hout en steen komen er samen. Ruimtes met doorkijkjes naar volgende ruimtes,
zoals in het leven zelf ons soms een vooruitblik gegund is op iets wat later
werkelijkheid in het hier en nu zal worden.

Danille 3

De kinderen van het eerste uur zagen het gebouw in 2004 verrijzen, hielpen soms zelfs mee, met metselen of sjouwen of leemwerk.

Danille 4Tegenwoordig ontvangen we dagelijks zo’n 50 kinderen en werken we met 5 vaste juffen. Kleinschalig dus. Zodat er veel aandacht is. Zodat we elkaar allemaal leren kennen. Groot en klein samen. Het gebouw wordt verwarmd op hout. Dat betekent dat er op de kavel altijd hout ligt en door het jaar heen gewerkt wordt. Hout halen, zagen, kloven, stapelen, doorgeven, storten. In het stookseizoen komt een leerling een half uur eerder naar school. Juf, mag ik de klus om de kachel te stoken? Velen willen! De kachel warmt twee watervaten op waarvandaan slangen door het hele gebouw lopen naar wand- of vloerverwarming of radiatoren. Doorleefde warmte.

Danille 5

En met de stammetjes wordt natuurlijk ook gespeeld. Balanceren, springen, zitten, rollen...  De natuur zelf vormt het ‘schoolplein’. Het water om de school, de bomen, het gras, de houtsnippers. Kikkers, padden en salamanders worden gevonden, op straat wordt geknikkerd, bomen worden beklommen, hutten gemaakt, boogschieten. De hondjes van twee juffen en een buurvrouw worden uitgelaten.

Danille 6

Elke donderdag werken de kinderen tussen 11.00 en 13.00 uur op de stadsboerderij, naast biologische tuinderij, ook zorgboerderij. De boerin zorgt voor klussen en gereedschap. We doen wat nodig is: compost kruien, houtsnipperpaden bijvullen, onkruid

 wieden, gras harken, zaaien, verspenen, uitplanten, oogsten. Maar ook: uien pellen, groente afwegen, snijbonen malen, zuurkool maken, composthoop omzetten. Week in week uit. Weer of geen weer. Zo leren de kinderen de oorsprong. Vanwaar het eten komt. De processen die daarmee gemoeid zijn. Maar ook, door weerstanden heen gaan.

Danille 7

Van de knollen die gezaaid en geoogst zijn maken we in de donkere tijd lantaarns. In het duister der aarde ontsteken we een lichtje. 11 November, het eerste lichtfeest op weg naar de donkere tijd. De tijd dat de aarde inkeert. De tijd dat wij als mensen meer binnen dan buiten zijn. 

Samen een verhaal luisteren dat juf uit haar hoofd verteld. Op Danille 9adventsmaandagen openen wede school een kwartier eerder en spelen allerlei ouders op een instrument, of zingen voor ons, stemmige muziek. En de kinderen verheugen zich om te wichtelen. Als Wichtel zorg je, in het geheim, voor een ander. 

Danille 8

Een vriendelijk woord, een gebaar (even een jas voor iemand ophangen, of juist een tas halen), iets moois neerleggen voor diegene dat je zelf gemaakt hebt. Aandacht.

       Danille 10       Danille 11   

Danille 12Elke ochtend beginnen we al zingend. Liedjes die bij de tijd van het jaar passen. Liedjes in verschillende talen. Eenstemmig, meerstemmig of in canon. Leren om je eigen stem te houden en tegelijk die van een ander te horen.

Danille 13De lessen maken we zelf. Rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde. Afgestemd op de leeftijd van de kinderen, afgestemd op hun innerlijke ontwikkeling. Jonge kinderen zijn nog helemaal één met hun omgeving. Bezielde natuurverhalen, uit het hoofd verteld, doorwarmen hen. Oudere kinderen leren bijvoorbeeld over het proces van cacaoboon tot chocola. Hoe is het om cacaoboer te zijn? Hoe ziet je leven er dan uit? En van een bootwerker, of vrachtwagenchauffeur? Hoeveel verdient ieder ? Bewustzijn over hoe we als mensheid met elkaar verbonden zijn. Hier en nu op aarde. Maar ook vroeger (cultuurgeschiedenis en geschiedenis van de cacao) en nu. Hoe veranderlijk is alles. Waar heen zijn we op weg? Bewustzijn ontwikkelen en liefde voor elkaar en de aarde waarop we leven. Dankbaarheid.

Danille 14