Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
School: Leonardocollege
Jaar van aanmelding: 2020

20200529141524 head shotMark Gritters is aangemeld door MArian Kathmann.

"Een Duurzame stad, die maak je samen.

Leerlingen mee laten denken over de stad van hun toekomst vindt Mark Gritter een belangrijk aspect van het onderwijs. In de eigen stad zijn instellingen, bedrijven bezig met echte problemen. Door leerlingen mee te laten denken over oplossingen, ze in contact te brengen met specialisten, krijgt de lesstof een praktische invulling. Het leren doet er echt toe. En jongeren kunnen problemen spontaan benaderen. (‘Frisdenkers’)

Het project Stadstijgers in Leiden is een uitstekend voorbeeld van een onderwijsproject over de eigen stad, met bedrijven en instellingen die een probleem aandragen en ook voor begeleiding zorgen. De organisatie Stadslab Leiden is er helaas mee gestopt. Maar Mark Gritter gaat het weer oppakken in feb. 2021. En het is duidelijk dat de Global goals er nu aan gekoppeld zullen worden.

De school gaat in 2021 met klas 2 naar de kringloopwinkel en met HAVO 3 een nieuw project uitvoeren: Check de stadsvergroening. Mark wil graag de leerlingen betrekken bij de duurzame stadsvernieuwing in de wijk Leiden Zuid-west waar de school staat. Dit zal in het komend schooljaar uitgewerkt worden.
Van de website Leiden4globalgoals waar Mark in het team onderwijs mee doet:
Mijn actie: „Mijn school vernieuwt het onderwijs. Wij gaan méér werken vanuit onze directe leefomgeving, om concreet te maken hoe ook hier hard wordt gewerkt aan de Global Goals, zoals duurzame energie en schoon drinkwater.”

Mijn oproep: „Wil je ons helpen om ons onderwijs te verbinden met jouw werk, in jouw bedrijf of organisatie? Mail mij!?”
„Mijn school, het Leonardo College (mavo, havo, vwo) betrekt na de zomer van 2021 een nieuw schoolgebouw. Het onderwijs zal hierin mee veranderen.
Naast de traditionele lessen in de verschillende schoolvakken zal er in ons onderwijs meer aandacht zijn voor ‘leeractiviteiten’, waarbij letterlijk en figuurlijk meer ruimte ontstaat voor andere manieren van lessen volgen, met meer keuzemogelijkheden voor leerlingen en docenten."